VEH: verhoog NHG-grens tot 440.000 euro

Het kopen van een woning is voor starters al lastig, het verkrijgen van een hypotheek met NHG is echter ook niet gemakkelijk. De gemiddelde woningprijs is in het tweede kwartaal van 2022 opgelopen tot 448.000 euro maar de kostengrens voor een hypotheek met NHG ligt op 355.000 euro. Daarom roept de Vereniging Eigen Huis minister Hugo de Jonge van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening op om de NHG-grens per 1 januari 2023 eenmalig te verhogen tot 440.000 euro.

NHG belangrijk voor starters

Het voordeel van een hypotheek met NHG zit hem voor veel huizenkopers vooral in de lagere rente. Nu woningbezitters extra financiële risico’s lopen door de onzekerheid over de rente, inflatie en huizenprijzen, is de NHG extra belangrijk als vangnet in geval van financiële problemen. De stijgende rente kan zorgen voor hogere maandlasten en ook de kans op een restschuld bij gedwongen verkoop kan groter worden. Voor starters zorgt de lagere rente op een hypotheek met NHG dat ze net iets meer kunnen lenen waardoor ze misschien wel in aanmerking komen voor dat ene droomhuis. Meer lenen betekent echter ook meer risico’s.

“Juist in deze tijd van grote onzekerheid is het belangrijk dat kopers, en vooral starters, via de NHG financieel worden beschermd”, zegt Cindy Kremer, directeur van Vereniging Eigen Huis. “Zonder NHG wordt het voor starters nóg lastiger een eerste huis te kopen.”

Stijging NHG-grens houdt stijging woningprijzen niet bij

Elk jaar wordt de NHG-grens opnieuw vastgesteld aan de hand van de verkoopcijfers van de jaren daarvoor. Volgens de gebruikelijke systematiek zou de NHG-grens per 1 januari 2023 naar verwachting op 390.000 euro uitkomen. Door de extreme prijsstijgingen zijn er echter steeds minder woningen te koop voor dat bedrag. Mede hierdoor daalde in het eerste kwartaal van dit jaar het aantal afgesloten hypotheken met NHG voor de aankoop van een woning met de helft ten opzichte van een jaar eerder. Daarnaast werden er ook minder woningen verkocht.

Bij de huidige grens van 355.000 euro is het gemiddelde appartement (377.000 euro in het tweede kwartaal van 2022) al te duur voor een hypotheek met NHG. De gemiddelde transactieprijs over alle woningen ligt met 448.000 euro ruim boven de verwachte grens voor volgend jaar.

Oproep: verhoog de NHG-grens tot 440.000 euro

Omdat de woningprijzen zoveel sneller stijgen dan de NHG-grens terwijl de extra zekerheid juist nu heel hard nodig is, roept de Vereniging Eigen Huis op om de grens eenmalig extra te verhogen tot 440.000 euro. Dit bedrag is gelijk aan het maximale bedrag waarvoor huizenkopers tot 35 jaar geen overdrachtsbelasting hoeven te betalen. NHG zegt over voldoende middelen te beschikken om de extra risico’s op te vangen: het weerstandsvermogen van NHG nam in 2021 toe van 1,5 naar 1,6 miljard euro.

Bron: Vereniging Eigen Huis