VEH: Banken ‘vergeten’ rentemiddeling bij meeverhuizen oude hypotheek

VEH: Banken 'vergeten' rentemiddeling bij meeverhuizen oude hypotheek
© mohamed Hassan, Pixabay

Huizenkopers die hun huidige, lage rente willen meeverhuizen naar hun nieuwe hypotheek, stuiten soms op een gebrek aan medewerking van banken. Het gaat hierbij om klanten die een resterende rentevaste periode hebben korter dan 10 jaar én die maximaal moeten lenen voor de aankoop van hun nieuwe woning.

Vereniging Eigen Huis deed de afgelopen tijd onderzoek naar de mogelijkheden die banken bieden voor het meenemen van de hypotheekrente bij een verhuizing. Als de rentevaste periode van de oude hypotheek korter is dan 10 jaar, moeten banken bij de beoordeling van de aanvraag uitgaan van een fictieve rente van 5% (vastgesteld door de AFM). Daardoor kan de klant opeens minder lenen dan wanneer het bestaande rentecontract wel kan worden voortgezet. Veel banken wijzen de aanvraag dan af. De klant moet vervolgens een geheel nieuwe hypotheek afsluiten tegen de actuele hypotheekrente. Met als gevolg: maandlasten die soms wel honderden euro’s per maand hoger uitpakken dan verwacht.

Rentemiddeling

Vereniging Eigen Huis wijst erop dat geldverstrekkers deze groep wel degelijk een oplossing kunnen bieden in de vorm van rentemiddeling. Enkele doen dit ook al, zoals ING, Aegon en Woonfonds. Maar bij andere banken is dit (nog) niet mogelijk. Karsten Klein, directeur belangenbehartiging Vereniging Eigen Huis, noemt dit kwalijk.

Voorwaarden lopen erg uiteen

Naast het feit dat bepaalde groepen buiten de boot vallen, blijkt verder dat de voorwaarden van banken erg uiteen lopen. Vereniging Eigen Huis ontdekte dat klanten bij sommige geldverstrekkers moeten aangeven dat ze de hypotheekrente willen meenemen vóórdat ze hun oude hypotheek aflossen, bij andere hoeft dit pas later. Bij sommige geldverstrekkers mogen klanten de rente meenemen als hun oude woning nog niet is verkocht, bij andere niet. En de maximale termijn tussen het aflossen van de oude hypotheek en het ondertekenen van de nieuwe hypotheekakte loopt uiteen.

Afhandeling aanvragen niet op orde

Bovendien blijkt dat geldverstrekkers hun acceptatieproces niet altijd op orde hebben. Zo weet niet elke medewerker wat de precieze voorwaarden van de verhuisregeling zijn. Ook duurt het afhandelen van aanvragen langer dan gebruikelijk doordat de systemen hiervoor nog niet op orde zijn. Vereniging Eigen Huis roept geldverstrekkers op dit zo snel mogelijk op te lossen. De belangenorganisatie adviseert kopers nu om in het koopcontract een langer voorbehoud van financiering op te nemen, bijvoorbeeld acht weken.

Bron: Vereniging eigen Huis