Univé voert koerswijziging door

Univé duikt in het rood

Coöperatie Univé sloot 2017 af met een positief resultaat van 9 miljoen euro. In belangrijke mate is dit het gevolg van het beleggingsresultaat (34 miljoen euro). Maar ook de structureel groeiende verzekeringsportefeuille, resulterend in een omzetgroei van 3,7 procent tot een totaal van 443 miljoen euro, had hier een positief effect op.

Tegelijk steeg de geconsolideerde schadelast naar 300 miljoen euro (267 miljoen euro in 2016). Dit werd mede veroorzaakt door extra reserveringen voor letselschade (14 miljoen euro). Zonder deze reservering was het technisch resultaat 2 miljoen. Het uiteindelijk technisch resultaat van 2017 is -12 miljoen euro (-3 miljoen euro in 2016).

De kosten daalden van 155 miljoen (2016) naar 149 miljoen euro dankzij de vernieuwing van de IT-infrastructuur en de verdere optimalisatie van de operationele processen. Met een solvabiliteitsratio van 348 procent voldoet Univé ruimschoots aan de solvabiliteitsnorm.

‘Nadruk verschuift naar risico’s voorkomen
Tegelijk met de publicatie van het jaarverslag kondigt de verzekeraar een ‘strategische koerswijziging’ aan. Joost Heideman, CEO Coöperatie Univé: “De nadruk schuift op van het traditioneel verzekeren van risico’s, naar het helpen van klanten bij het voorkomen van risico’s.” Met het strategieprogramma “Terug naar de kracht van Univé” wil de verzekeraar vanuit deze gedachte samen met haar leden oplossingen ontwikkelen voor de risico’s en onzekerheden van deze tijd.

Volgens Heideman is de opgave voor Univé om met haar tijd mee te gaan, mét behoud van de coöperatieve gedachte van solidariteit en gemeenschapszin. “Wij zijn ervan overtuigd dat de meeste mensen een drijfveer hebben om elkaar te helpen. Zo is ons bedrijf ruim twee eeuwen geleden ook ontstaan. En zo zien we ook onze toekomst. Als moderne dienstverlener die dichtbij je staat en waarmee het contact makkelijk te maken is. En nieuwe diensten en producten ontwikkelen we niet alleen, maar zoveel mogelijk samen met onze leden. Vanuit de coöperatieve gedachte, en met een open, op de toekomst gerichte blik.”

Nieuwe producten
Als voorbeeld van een nieuw product noemt Univé de samen met zelfstandige ondernemers ontwikkelde Flexibele Inkomensverzekering voor zzp’ers bij ziekte en ongevallen. Een ander nieuw initiatief is Langer Thuis met Univé, voor ouderen die langer thuis willen blijven wonen en wat extra hulp kunnen gebruiken. Leden krijgen een vast aanspreekpunt in de persoon van de Langer Thuis-coach. Deze kent de persoonlijke situatie van de oudere goed, is altijd dichtbij en regelt hulp in de buurt als dat nodig is. Elkaar helpen, op een nieuwe manier. Zorgeloos Online tenslotte is een innovatieve dienst waarbij klanten worden beschermd tegen digitale inbrekers.

Bron: Univé

www.findinet.nl/newsletter/
Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.

GEEN REACTIES