Topdrukte bij Stichting Salvage door regen en wind

Druk weekend bij Salvage juni 2021

Het was een slecht weekend voor de Nederlandse woonhuisverzekeringen. Het slechte weer dat het einde inluidde van een periode van warmte, heeft in delen van Nederland voor veel overlast gezorgd. De Stichting Salvage, die namens de verzekeraars slachtoffers van onder andere blikseminslag en storm bijstaat, kreeg sinds vrijdag einde van de middag 114 meldingen binnen.

Leersum
Het dorp Leersum werd opgeschrikt door een valwind, die tot gevolg had dat vele bomen omwaaiden. In het dorp raakten zes woningen onbewoonbaar. Salvage heeft hier een coördinerende rol gespeeld. “Er is een goede samenwerking geweest met de betrokken hulpdiensten, waaronder de gemeente. Het instellen van een informatiepunt voor alle gedupeerden gedurende twee dagen na het incident bleek erg belangrijk”, aldus Salvage.

Meeste meldingen in de Randstad en Midden-Nederland
Salvage geeft aan dat de meest voorkomende oorzaken van de meldingen lekkage door het omwaaien van bomen op huizen, verstopte afvoeren en het afwaaien van dakbedekkingen betroffen. De meeste meldingen kwamen uit de Randstad en uit Midden-Nederland, zoals in onderstaande grafiek is te zien. In Waddinxveen werden bijvoorbeeld door een grote waterschade 17 appartementen onbewoonbaar en in Tiel werd het volledige dak van 12 woningen weggeblazen door de wind. In beide gevallen zorgde Salvage voor de opvang en overnachting van de gedupeerden.

Grafiek Salvage juni 2021

Stichting Salvage
De Stichting Salvage ontvangt meldingen vanuit de brandweer, waarbij directe hulp en/of ondersteuning nodig is van een Salvagecoördinator. De stichting helpt, namens de brandverzekeraars, gedupeerden die schade hebben aan hun woning of bedrijfspand (gebouw) door brand, blikseminslag, explosie, water of storm. Salvage vangt de gedupeerden op, probeert verdere schade te beperken en ondersteunt bij het verdere proces. Salvage doet dit tot de eerstvolgende werkdag, als de verzekeraar het overneemt.