Swiss Re: verzekeraars moeten premieverhogingen doorvoeren

copyright Pixabay

Om hun winstgevendheid te verbeteren, zullen verzekeraars toch echt hun premies moeten verhogen, stelt herverzekeraar Swiss Re.

In de laatste vier jaar was er globaal gesproken sprake van een continue daling van het premieniveau, aldus Kurt Karl, chief economist bij Swiss Re. ‘De technische premies waren zelfs dermate laag de laatste jaren, dat je niet meer van normale marktomstandigheden kunt spreken.’ Mede gedreven door de grote orkaan- en aardbevingsschades, verwacht Karl nu een herstel van de markt. ‘Je ziet nu al premiestijgingen binnen segmenten die extra getroffen zijn door de natuurrampen en die zijn substantieel.’

Bij sommige verzekeraars, die relatief zwaar getroffen zijn door de rampenschades, is de combined ratio inmiddels gestegen tot boven de 150%, signaleert Karl. Behalve de natuurrampen drukken ook de (voor klanten) gunstige polisvoorwaarden en de lage beleggingsrendementen de winstgevendheid van de schadeverzekeraars. Swiss Re verwacht dat de acceptatievoorwaarden enigszins zullen verbeteren. De toename van de winstgevendheid zal volgens de herverzekeraar gematigd zijn met zeven tot acht procent.

Gedreven door de economische groei zullen de premies volgens Karl ongeveer drie procent stijgen, maar dat staat nog los van de stijgingen die het gevolg zijn van bovengenoemde ontwikkelingen. Per saldo kunnen de premieverhogingen ‘substantieel’ zijn, denkt Karl.

Bron: Commerical Risk Europe

Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.