Straks realtime inzicht in schadevrije jaren

© cdz, Pixabay

Het Verbond van Verzekeraars werkt aan een nieuw systeem voor de registratie van schadevrije jaren bij motorrijtuigenverzekeringen. Daarmee krijgen klanten en verzekeraars realtime inzicht in het aantal schadevrije jaren. Dit moet leiden tot meer duidelijkheid, efficiëntie en klantgemak.

Het nieuwe systeem is gebaseerd op blockchain-technologie. Daarmee gaat voor het Verbond een langgekoesterde wens in vervulling. Klanten die een motorrijtuigenverzekering willen afsluiten, hoeven straks het aantal opgebouwde schadevrije jaren niet meer zelf door te geven. De verzekeraar kan het aantal direct ophalen uit het systeem. En ook de klant zelf krijgt zo altijd inzicht in het aantal en hoe de jaren zijn opgebouwd.

Overgangsperiode

De invoering van het nieuwe systeem heeft uiteraard de nodige consequenties voor de huidige systemen en processen van verzekeraars en volmachten. Daarom hebben veel partijen in de afgelopen periode al een impactanalyse uitgevoerd.

Het Verbond verwacht dat het nieuwe systeem op 1 juli 2024 wordt ingevoerd. Voor particuliere verzekeraars geldt vervolgens een overgangsperiode van 6 maanden. Voor de zakelijke markt wordt een langere overgangstermijn aangehouden, 24 maanden.

Om de invoering van het nieuwe systeem voor de hele sector mogelijk te maken, wordt de bestaande bedrijfsregeling 11 (Roy-Data) aangepast en in december 2022 voorgelegd aan de Algemene Ledenvergadering (ALV) van het Verbond.

Informatiesessie

Na de zomerperiode organiseert het Verbond een kennissessie waarin verzekeraars en volmachten meer informatie ontvangen over het nieuwe systeem en de blockchain-technologie. In die sessie worden vragen beantwoord als: wat gaat er precies veranderen, hoe werkt het en hoe verloopt de overgang van het huidige naar het nieuwe systeem?

Bron: Verbond van Verzekeraars