Standaard huishouden gaat vanaf 1 juli 42 euro minder betalen voor energie

Standaard huishouden gaat vanaf 1 juli 42 minder betalen voor energie

Een huishouden dat voor het verwarmen van de woning en voor warm water 1.500 m3 gas gebruikt en daarnaast 3.500 kWh elektriciteit afneemt, gaat tussen 1 juli en 31 december 2022 253 minder btw betalen voor energie. Dat heeft vergelijker Pricewise berekend. Dit standaard huishouden is daarmee gemiddeld ongeveer 42 euro per maand minder kwijt. Dit is het gevolg van de verlaging van de btw op stroom en gas die op 1 juli van dit jaar ingaat en loopt tot einde van het jaar. Het btw-percentage gaat van 21% naar 9%.

Pricewise berekende voor vier verschillende profielen welk bedrag zij aan btw gaan besparen. Naast het standaardgezin zijn dat de samenwoners, de alleenstaande en het geëlektrificeerde huis:

• Gezin met kinderen (3.500 kWh, 1.500 m3): besparing 253 euro, ofwel 42 euro per maand;
  • Samenwonend stel (1.800 kWh, 975 m3): besparing 150 euro, ofwel 25 euro per maand;
  • Alleenstaande (1.350 kWh, 725 m3): besparing 110 euro, ofwel 18 euro per maand;
  • Geëlektrificeerd huis (7.500 kWh): besparing 150 euro, ofwel 25 euro per maand.

De bedoeling is dat energiebedrijven de verlaging van de btw direct doorberekenen aan de klanten. Op dit moment betaalt een deel van de klanten een te laag maandelijks voorschot waardoor zij een hoge eindafrekening tegemoet kunnen zien. Op deze manier kunnen ze in ieder geval hun maandlasten betalen. Door de lagere belasting worden deze maandbedragen automatisch meer passend. Wie wel al voldoende betaalt, zal zijn maandbedrag kunnen verlagen. Daarbij moet er wel rekening mee gehouden worden dat per 1 januari 2023 de energierekening weer zal stijgen omdat dan de btw-verlaging afloopt.

Bron: Pricewise