Söderberg & Partners haalt extra kapitaal op en start met vermogensbeheer

Söderberg & Partners heeft 200 miljoen EUR extra kapitaal opgehaald bij minderheidsaandeelhouder KKR. Het geld is bestemd voor lokale overnames, vergroting van het marktaandeel in pensioenadvies en het opzetten van een businessline vermogensbeheer.

Het Scandinavische adviesbedrijf heeft ingestemd met een nieuwe aandelenemissie die ongeveer 200 miljoen EUR opbrengt. De nieuwe groei-investering wordt gedaan door KKR, minderheidsaandeelhouder sinds 2019. Deze grote Scandinavische investeringsmaatschappij doet de aanvullende investering voornamelijk via haar European Fund V.

Het nieuwe kapitaal wordt gebruikt om de voortdurende expansie van Söderberg & Partners te faciliteren en te ondersteunen, met een bijzondere focus op het uitbouwen van haar recente intrede in Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Door een aantal overnames in Spanje is het bedrijf in korte tijd een van de grootste verzekeringstussenpersonen van het land geworden, aldus Gustaf Rentzhog, CEO en medeoprichter van Söderberg & Partners.

Bestuur en zeggenschap

Na de nieuwe aandelenuitgifte blijft bestuur en zeggenschap van Söderberg & Partners in handen van de oprichters, maar wordt ondersteund door de twee belangrijkste minderheidsaandeelhouders: investeringsmaatschappij KKR en private equity investeerder TA Associates.

Nederland

Roland Goldman, CEO for Söderberg & Partners Netherlands: “Söderberg & Partners blijft groeien in Nederland. Wij richten ons op onze lokale fusie- en overnameactiviteiten. Ons doel is om deze koers voort te zetten en de groei binnen onze bestaande pensioenactiviteiten te versnellen. De Wet toekomst pensioenen krijgt vorm en we zijn goed voorbereid. Om onze bedrijfsactiviteiten compleet te maken, streven we ernaar om Vermogensbeheer aan ons portfolio toe te voegen.”

‘Meer dan verdubbeld in omvang’

Hans Arstad, Managing Director en leider van KKR’s Europese private equity-activiteiten in Scandinavië, licht toe: “Söderberg & Partners is meer dan verdubbeld in omvang sinds onze eerste investering in 2019 en we zijn verheugd om een belangrijke nieuwe investering te doen achter dit uitzonderlijke team en platform. Wij geloven dat er een enorm potentieel is voor Söderberg & Partners om haar groei te versnellen in het Verenigd Koninkrijk, Spanje en de rest van Europa door te blijven investeren in het uitbouwen van haar gedifferentieerde aanbod en door strategische fusies en overnames na te streven met toonaangevende spelers in belangrijke groeimarkten.”

Bron: Söderberg & Partners