Interpolis: smartphone achter stuur lijkt steeds normaler te worden

Interpolis: smartphone achter stuur lijkt steeds normaler te worden
© Mircea, Pixabay

Nederlanders gebruiken steeds vaker de mobiele telefoon in het verkeer. Ruim 71% gebruikt de smartphone fietsend of autorijdend om iets op te zoeken, in de app te kijken of zelfs te gamen. Verzekeraar Interpolis vreest een toename van het aantal verkeersslachtoffers.

In opdracht van Interpolis voerde de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) voor de derde keer de Mobiliteitsbarometer uit. Dit onderzoek kijkt naar telefoongebruik onder automobilisten, fietsers en voetgangers. De cijfers laten een verontrustend beeld zien: het smartphonegebruik onder automobilisten nam toe van 62% in 2017 (de eerste editie van het onderzoek) tot 70% in 2021. Onder fietsers steeg het aantal van 54,1% in 2017 naar 59,3% in 2021. Voor voetgangers nam het aandeel toe van 81,7% in 2017 tot 85% in 2021.

Navigeren

Automobilisten gingen de mobiele telefoon vooral vaker gebruiken om handsfree te bellen. Een mogelijke verklaring is de toename van vergader-apps in het verkeer. Maar ook het aantal personen dat achter het stuur met de telefoon muziek opzet, foto’s maakt, iets opzoekt of zelfs een game speelt, is toegenomen. Fietsers gebruiken hun telefoon steeds vaker om te navigeren.

Jongeren in de leeftijd van 12 t/m 17 jaar gebruiken de telefoon het vaakst in het verkeer: 85%. Interpolis vreest dat als er nu geen actie ondernomen wordt, jongere generaties het heel normaal vinden om de telefoon in het verkeer te gebruiken en het aantal verkeersongevallen alleen maar toeneemt.

Patty Jansen, gedragswetenschapper bij Interpolis licht toe: “Om dit gedrag te veranderen, ligt er een taak bij ons als verzekeraar om bewustwording te creëren en te zoeken naar slimme oplossingen om afleiding in het verkeer tegen te gaan en de verkeersveiligheid te verhogen. Zowel onder jongeren als volwassenen.” Interpolis ontwierp al een aantal apps die bewustwording en veilig verkeersgedrag stimuleren: AutoModus voor automobilisten en PhoNo voor fietsers, met het doel hen te helpen om zich niet te laten afleiden door hun telefoon.

Ouders

Maar de verzekeraar ziet ook een belangrijke rol voor scholen, werkgevers, maatschappelijke organisaties en ouders. Jansen: “We weten bijvoorbeeld dat hoe vaker ouders hun mobiele telefoon gebruiken in het verkeer, hoe vaker hun kinderen dit ook doen. Het is aan ons samen om het niet normaal te laten zijn dat we onze telefoon gebruiken als we deelnemen aan het verkeer.”

Zes boetes

Hoewel smartphonegebruik in het verkeer verboden is, wordt er weinig gehandhaafd door de politie: in de laatste Mobiliteitsmonitor geven slechts zes van de ruim 4000 respondenten aan hiervoor een boete te hebben ontvangen.

Bron: Interpolis, SWOV

 

 

GEEN REACTIES