Schadeclaim van 50 miljoen tegen Dupont/Chemours

Ongeveer 500 omwonenden en ex-werknemers van het Dordtse chemiebedrijf Chemours/Dupont eisen 50 miljoen euro als compensatie voor de jarenlange blootstelling aan giftige stoffen. Dit meldt RTV Rijnmond.

Dat bedrag dient ter vergoeding van gezondheidsschade, immateriële schade en de waardedaling van huizen in de omgeving, kondigde hun raadsman Eric Meijer van claimbureau C8-claim woensdagavond aan op een bijeenkomst in Dordrecht. Hij werkt samen met het bewonerscomité Drechtsteden Schoon.

Bij het claimbureau hebben zich circa vijfhonderd gedupeerden uit Dordrecht, Sliedrecht en Papendrecht aangesloten. Zij stonden gedurende ruim 25 jaar bloot aan de uitstoot van allerlei stoffen. Eerst ging het om PFOA (perfluoroctaanzuur), ook wel C8 genoemd, en de laatste jaren om stoffen vervaardigd met de technologie GenX. De stoffen worden o.a. gebruikt bij de productie van anti-aanbaklagen van pannen (Teflon).

PFOA staat in Europa op de lijst met “zeer zorgwekkende stoffen” omdat het waarschijnlijk kankerverwekkend is. In de VS heeft firma Dupont al voor miljoenen moeten schikken na claims van slachtoffers. Ook GenX-stoffen zouden kankerverwekkend zijn.

Het claimbureau C8-claim verwacht dit najaar de eerste officiële stappen te zetten. Voordat alle claims zijn afgehandeld kan het wel tien jaar later zijn, aldus Eric Meier. Hij verwacht dat zich gaandeweg meer gedupeerden aanmelden.

Bron: RTV Rijnmond