ROMEO zet deur open voor ‘vrije’ hypotheekadviseur

copyright Pixabay

ROMEO Financiële Diensten, bekend van de merken Finzie en HUISMERK, wil met een nieuw serviceconcept ook andere intermediairs aan zich binden.

Dit wordt gedaan met het concept Basic Serviceproviding, waarbij de adviseur alleen een vaste jaarvergoeding van €250 betaalt en geen kosten voor een hypotheekaanvraag. Althans, wanneer de aanvraag door alle partijen wordt geaccepteerd en ook de notaris akkoord gaat. Mocht een aanvraag niet leiden tot een indicatief rentevoorstel of in het geval het voorstel niet door de klant wordt geaccepteerd, dan betaalt de adviseur €100. Wanneer het indicatief voorstel door de klant is geaccepteerd maar niet passeert bij de notaris, brengt Basic Serviceproviding €225 aan annuleringskosten in rekening. Adviseurs die onder de labels Finzie en HUISMERK actief zijn, werken al volgens dit concept.

Het aanbod van hypotheekverstrekkers bij Basic Serviceproviding is vooralsnog beperkt tot tien relatief kleine marktpartijen: Argenta, bijBouwe, Centraal Beheer, Hypotrust, IQWOON, Lloyds Bank, NIBC Direct, Reaal, Tulp Hypotheken en Venn Hypotheken. Dat is een aanzienlijk kleiner aanbod dan de adviseurs van Finzie aanbieden, waar partijen als Rabobank, ING, ABN Amro en MUNT wel in het schap staan. Adviseurs die kiezen voor Basic Serviceproviding hebben geen juridische banden met deze service provider (en blijven dus onafhankelijk) maar werken volgens een samenwerkingsovereenkomst.