Rialto vult verzekeringsvraag leegstaande panden in

Rialto biedt een brand-/ stormdekking voor leegstaande panden waarbij als verzekerd bedrag de verkoopwaarde geldt, of bij bedrijfspanden de cascowaarde.

Rialto constateerde in februari dat er zowel zakelijk als particulier steeds meer leegstaande panden zijn en dat het voor het intermediair een uitdaging was om daarvoor een goede verzekeringsdekking te vinden.

Consument in een spagaat

Mr. L. van Duijse, manager VAN en verantwoordelijk voor zowel Rialto Verzekeringen als BAVAM: “Er staan veel woningen leeg als gevolg van het feit dat in het verleden woningen zijn aangekocht zonder dat de oude woning eerst was verkocht. Leegstand moet ingevolge de polisvoorwaarden worden gemeld aan de verzekeraar. Steeds vaker komt het voor dat de verzekeringsmaatschappij slechts beperkt bereid is de verzekering bij leegstand voort te zetten. In de meeste gevallen zijn verzekeraars niet bereid om leegstand te verzekeren voor een periode langer dan één of twee jaar. Van de financieel adviseurs krijgen wij dan ook steeds meer signalen dat dit soort risico’s niet of zeer moeilijk verzekerbaar zijn. Particulieren maar ook ondernemers komen hierdoor in een moeilijke situatie. Een verzekering is uiteindelijk bedoeld om de financiële positie van particulieren en bedrijven te beschermen én in geval van een hypotheek te voldoen aan de eisen van de geldverstrekker.

Juist voor dit soort situaties is Rialto Verzekeringen opgericht. Wij bieden oplossingen voor risico’s die andere aanbieders niet kunnen of willen accepteren”.

Geheel in lijn met de overige producten van Rialto biedt de verzekering voor leegstaande panden een oplossing voor mensen die anders problemen zouden kunnen krijgen met, in dit geval, de hypotheek-verstrekker. Vooralsnog wordt dan ook uitsluitend een brand-/ stormdekking geboden, waarbij als verzekerd bedrag de verkoopwaarde geldt. Bij de aanvraag voor een verzekering wordt gevraagd een inventarisatieformulier in te vullen op basis waarvan Rialto het risico in kan schatten. Als uit deze inventarisatie geen (extra) bijzonderheden naar voren komen, wordt een offerte afgegeven. Als het noodzakelijk is om meer inzicht te krijgen in het aangeboden risico, kan Rialto een inspectie laten uitvoeren.

Voor bedrijfspanden wordt altijd een offerte ´op maat´ afgegeven na inspectie van het pand. In principe geldt hiervoor dezelfde dekking als bij particuliere panden, maar geldt als verzekerd bedrag de verkoopwaarde óf de casco-waarde.