Reorganisatie drukt winst Monuta

Uitvaartorganisatie en -verzekeraar Monuta boekte vorig jaar 3 miljoen euro minder winst dan in 2015. Dit wordt veroorzaakt door hogere reorganisatiekosten. De winst daalde van 10,8 miljoen in 2015 naar 7,8 miljoen in 2016.

Wel realiseerde Monuta in 2016 een geconsolideerde omzetgroei van 5%, deze kwam uit op 289 miljoen euro. Dit komt door de goede commerciële resultaten van het verzekeringsbedrijf in zowel Nederland als Duitsland: het gecombineerd premievolume steeg met 8%. De omzet van het uitvaartbedrijf daalde met 2%.

Het aantal verzekeringsklanten in Nederland en Duitsland steeg met 67.000. Het Nederlandse verzekeringsbedrijf boekte een record nieuwe productie (522 miljoen verzekerd kapitaal) en het Duitse verzekeringsbedrijf zette de groei in 2016 verder door. Het premievolume in Duitsland, dat als een groeimarkt wordt beschouwd, steeg met 37% in vergelijking met 2015. Monuta telt nu 1,4 miljoen verzekerden in Nederland en zo’n 81.000 in Duitsland.

Vorig jaar zette Monuta een reorganisatie in gang in het uitvaartbedrijf. Hierdoor zijn 130 uitvaartverzorgers boventallig verklaard. Een deel van hen kon nog wel solliciteren op een nieuwe functie, maar voor een aantal medewerkers was er geen plek meer. Dit leidde tot een vergeefse gang van de vakbonden naar de rechter.

Voor dit jaar rekent Monuta weer op een toename van de winst. De directie verwacht al in 2017 de positieve effecten van de reorganisatie op het bedrijfsresultaat te zien.

Bron: Monuta