Rente één op de vijf hypotheken kan omlaag

© pixabay

De Hypotheker pleit ervoor dat alle geldverstrekkers rentemiddeling aanbieden aan hun klanten, want zeker 20% van de hypotheken voldoet aan de voorwaarden om voor rentemiddeling in aanmerking te komen. Dat blijkt uit een analyse van De Hypotheker onder ruim 300.000 hypotheken.

Dit betekent dat één op de vijf huizenbezitters zijn maandlasten kan verlagen als alle geldverstrekkers rentemiddeling zouden aanbieden. Nu bieden slechts 6 van de 27 geldverstrekkers in Nederland aan klanten de mogelijkheid van rentemiddeling.

“Nu de hypotheekrente historisch laag is, willen veel huizenbezitters hiervan profiteren en hun maandlasten verlagen. Voor veel mensen is oversluiten naar een andere geldverstrekker geen optie, omdat de boeterente erg hoog is of omdat hun huis onder water staat. Voor deze mensen is rentemiddeling bij hun huidige geldverstrekker de enige mogelijkheid om te besparen op hun woonlasten”, zegt Wytzejan de Jong, algemeen directeur van De Hypotheker.

De Hypotheker heeft inzichtelijk gemaakt welke hypotheken in aanmerking kunnen komen voor rentemiddeling. Hiervoor zijn hypotheken geselecteerd die voldoen aan de volgende voorwaarden:

• Het gaat om een hypotheek die is afgesloten voor de aankoop van een woning
  • De totale lening is hoger dan € 50.000
  • Het betreft geen spaarhypotheek
  • De rentevaste periode loopt over 24 maanden of later af
  • De huidige hypotheekrente is hoger dan 4,5% (voor hypotheken met NHG 4%)

(Bron: De Hypotheker)