Project Geldloket wordt gestopt

Niet meer dan 2 tot 3 klanten hebben per dag aangeklopt bij het Geldloket. De meeste vragen gingen over andere zaken dan over geldzaken.

Minister Dijsselbloem heeft het einde van het door zijn voorganger zo enthousiast aangekondigde project aan de Tweede Kamer meegedeeld naar aanleiding van de inhoud van het evaluatierapport.

Eind mei 2012 werden voor de duur van een jaar twee fysieke loketten geopend, beiden genaamd het Wijzer in geldzaken Geldloket (hierna: Geldloket). Ten behoeve van de evaluatie en met het oog op een mogelijke landelijke uitrol zijn de resultaten middels verschillende onderzoeken gemonitord.

Tot 27 mei 2013, dus na ongeveer een jaar na opening, is Geldloket Amersfoort in totaal 416 keer bezocht en Den Bosch 638 keer. Hiervan is 8% door Stadsring51 doorverwezen naar het Geldloket in Amersfoort en 64% door Het Juridisch Loket naar het Geldloket in Den Bosch. De bezoekersaantallen fluctueren nogal per maand, met name in Den Bosch, met als hoogtepunt 74 bezoekers in Den Bosch in de maand januari 2013 en 56 bezoekers in Amersfoort in april 2013. Gemiddeld genomen worden tussen de één en drie bezoekers per dag geholpen. De toeloop was echter niet constant. De bezoekers tijdens bepaalde themadagen zijn voorts niet altijd geregistreerd. Zo heeft Geldloket te Den Bosch vanuit een marktkraam ruim 300 ‘appeltjes voor de dorst’ aangeboden; deze 300 klanten zijn niet als bezoeker geregistreerd in het systeem.

De bezoekers waren afgaande op het registratiesysteem vooral geïnteresseerd in de onderwerpen sociale voorzieningen (waar heb ik recht op), scheiden/’uit elkaar gaan’ en schulden (met name deurwaarders- en incassovragen, betalingsachterstanden). In Amersfoort was overigens een stuk minder interesse in het thema schulden. Daar scoorde ‘inzicht en overzicht van het huishoudboekje’ en belastingen en ‘met pensioen gaan’ nog hoger. De klanten die het klanttevredenheidsonderzoek hebben ingevuld hadden vooral interesse in vragen over pensioen, uit elkaar gaan en hypotheek. De categorie ‘anders’ is veelvuldig ingevuld in zowel het registratiesysteem als het klanttevredenheidsonderzoek.

Wijzer in geldzaken heeft op grond van de evaluatie besloten de proef niet landelijk uit te rollen. “Alleen de personeelskosten al zullen vele miljoenen euro op jaarbasis bedragen.”

Stadsring51 in Amersfoort zet het Geldloket zelfstandig voort. Het Juridisch Loket stopt met het Geldloket.

GEEN REACTIES