‘Premie en efficiency belangrijk voor adviseurs’

Financieel adviseurs selecteren strenger op premie/prijs en efficiency bij hun keuze voor een aanbieder voor hun klanten. Dat blijkt uit het jaarlijkse performance onderzoek van Legal & General en Gfk.

Ten opzichte van vorig jaar is het criterium ‘prijs/premie’ nog belangrijker geworden voor adviseurs volgens het onderzoek. Bij overlijdensrisicoverzekeringen noemt maar liefst 80% van de respondenten dit een van de drie belangrijkste aspecten bij de beoordeling van de kwaliteit van dienstverlening (2014: 72%). Ook bij collectief pensioen is dit te zien: 64% ziet prijs/premie als één van de drie belangrijkste criteria (2014: 41%).

Bij vermogensadvies blijkt de premie minder belangrijk. Hier komen de kwaliteit van het product (38%) en betrouwbaarheid, loyaliteit en integriteit van de aanbieder(32%) op de eerste twee plaatsen.

Efficiency

Bij overlijdensrisicoverzekering, collectief pensioen en vermogensadvies is ook te zien dat adviseurs meer belang hechten aan de efficiency van de bedrijfsprocessen. Bij overlijdensrisico gaat het dan bijvoorbeeld om het snel en foutloos kunnen aanbieden van een polis. Arno Dolders, algemeen directeur Legal & General vermoedt dat dit samenhangt met het feit dat adviseurs nu hun kosten bij de klant in rekening moeten brengen. ‘Dat brengt met zich mee dat ze kritischer worden op het verwerkingsproces van de aanbieder. Klanten betalen nu eenmaal niet voor in-efficiency.

‘Niet doorslaan’

Dolders waarschuwt dat de focus op kosten, prijs en premie niet moet doorslaan. ‘De beoordeling van de intrinsieke kwaliteit van de financiële producten is juist een element waarmee de onafhankelijk adviseur zich kan onderscheiden.

Bron: Persbericht Legal & General

GEEN REACTIES