Pensioenportefeuille WTW Nederland gaat naar Zwitserleven

Athora Nederland neemt de Premie Pensioeninstelling (PPI) van WTW (Willis Towers Watson) Nederland over. De PPI moet een geïntegreerd onderdeel worden van Zwitserleven PPI N.V. in Nederland, waarbij de belangrijkste huidige klantpropositie behouden blijft.

De PPI van WTW is in 2013 opgericht en ondergebracht in een aparte stichting met een onafhankelijk bestuur. Zij biedt premie-(DC)-pensioenregelingen aan circa 32.000 deelnemers uit het midden- en grootbedrijf. Het beheerd vermogen bedroeg eind 2021 circa €1,1 miljard.

De overname van de PPI van WTW in Nederland brengt het gecombineerde vermogen van Zwitserleven PPI onder beheer op ongeveer € 2,7 miljard en 126.000 deelnemers (gebaseerd op cijfers van eind 2021). De overname moet nog worden goedgekeurd door de regelgevende instanties en gecontroleerd worden op het voldoen aan de procedures van de ondernemingsraad. De transactie wordt naar verwachting begin 2023 afgerond. Welk bedrag met de overname gemoeid is, werd niet bekendgemaakt.

Jan de Pooter, CEO van Athora Nederland: “De fusie met WTW’s PPI, een van de best beoordeelde pensioenuitvoerders van Nederland, geeft een extra boost aan de groei en kracht van onze beschikbare premie-propositie en past bij onze ambitie om de leidende pensioenuitvoerder in Nederland te zijn. We verwelkomen de PPI-collega’s van WTW en hun bijdrage aan het toekomstige succes van het nieuwe gecombineerde bedrijf.”

Angel Hoover, Hoofd Benelux bij WTW: “We zijn zo blij dat Athora Nederland en de Zwitserleven PPI de nieuwe aanbieder worden van de WTW Nederland PPI. Met hun sterke aanwezigheid op de Nederlandse markt, merkbekendheid en focus op klantenservice en ledenondersteuning, zijn we ervan overtuigd dat ze onze klanten, deelnemers en collega’s meer kansen zullen bieden door het beste van beide PPI’s samen te brengen.”