Pensioenfondsen storten €345 mln in hypothekenfonds Syntrus

Syntrus Achmea verwelkomt Duitse geldverstrekker in Hypothekenfonds

Vijf pensioenfondsen hebben voor bijna €350 mln aan nieuw geld ter beschikking gesteld aan het particulier hypothekenfonds van Syntrus Achmea.

Dat maakte de vermogensbeheerder gisteren bekend. Het nieuwe mandaat komt bovenop het mandaat van €1,4 mrd dat vorig jaar al werd verstrekt door Syntrus-klanten. Daar bovenop komt nog vermogen (€1,1 mrd) afkomstig uit hypotheekafslossingen, dat wordt herbelegd.

Naar verwachting zal Syntrus Achmea de nieuwe mandaten tamelijk defensief gaan invullen, wat betekent dat er nauwelijks geld zal gaan naar hypotheken met een LTV van 70% of meer. Dat is vooral een wens van de participanten in het fonds. In reactie op de wat offensievere strategie van Syntrus Achmea in 2017, gaf een aantal participanten eind 2017 aan dat de risicogrenzen niet verder moesten worden opgerekt.

Tot en met 2016 was het profiel van het hypothekenfonds zeer defensief, met een gemiddelde LTV tussen de 50 en 55%. Vervolgens werd door Syntrus meer belegd in leningen met een hogere LTV, ook tussen de 80 en 100%. Participanten floten derhalve de vermogensbeheerder terug, waarna de gemiddelde LTV afgelopen jaar zakte van 64,5% naar 62,3%. Bovendien werden er nauwelijks nieuwe hypotheken verstrekt met een LTV hoger dan 80%. Het defensieve beleid is dit jaar verder gehandhaafd.

Opmerkelijk is trouwens dat de participanten terughoudend zijn op het vlak van verduurzaming van de portefeuille. Een voorstel van Syntrus om voor hypotheekklanten het energiepaspoort (deels) te vergoeden, werd door de participanten afgewezen.