Pensioenfederatie: overheid onbetrouwbaar inzake afkoop klein pensioen

Klijnsma trekt eenzijdig de stekker uit de gemaakte afspraak en legt de zwarte piet van het probleem ten onrechte bij de pensioensector.

In niet mis te verstane bewoordingen trekt de Pensioenfederatie van leer tegen staatssecretaris Klkijnsma. In een brief aan de Tweede Kamer liet zij weten dat mensen die een klein pensioen afkopen voordat zij de AOW-leeftijd bereikt hebben, het afkoopbedrag bij hun inkomen moeten tellen, waardoor zij dan het recht op toeslagen kunnen verliezen. Het afgekochte pensioen wordt namelijk meegeteld bij de inkomenstoets van de AOW-partnertoeslag en de Anw. (zie ook: Afkoop klein pensioen: muggebate met olifantslast).

In feite suggereert ze in de brief dat de pensioensector om kostentechnische en administratieve redenen dit risico bij de afkopers heeft gelegd. Daar is geen sprake van, aldus de Pensioenfederatie. Integendeel: “De Pensioenfederatie heeft met onder meer de SVB en de Belastingdienst een werkbare oplossing uitgewerkt om te voorkomen dat deelnemers financieel nauwelijks meer profiteren van hun vrijgekomen pensioenkapitaal. Die oplossing kan niet tot uitvoering worden gebracht omdat staatssecretaris Klijnsma een draai heeft gemaakt en toch vasthoudt aan strikte toepassing van fiscale regels.

De oplossing hield in dat de afkoopsom van klein pensioen – op verzoek van de betrokkene – pas wordt uitbetaald in de maand volgend op de AOW-ingang (in plaats van op de eerdere pensioendatum). Op deze wijze hoeft de AOW-partnertoeslag of de Anw-uitkering niet te worden gekort. Die werkwijze kon op instemming rekenen van alle partijen die betrokken waren tijdens een overleg in mei die onder verantwoordelijkheid van staatssecretaris Klijnsma werd gehouden. Met haar brief aan de Tweede Kamer trekt staatssecretaris Klijnsma eenzijdig de stekker uit de gemaakte afspraak. Daarnaast legt ze de zwarte piet van het probleem neer bij de pensioensector.”

Naar aanleiding van het overleg heeft de Pensioenfederatie eind mei haar leden opgeroepen mee te werken aan de bovenstaande praktische oplossing voor het jaar 2014.

“Het is dan ook bijzonder ongelukkig dat de overheid alsnog van mening verandert en de pensioensector in een kwaad daglicht stelt. Daarmee valt het kabinet een belastingdouceurtje toe over de rug van 65-jarigen met een afkoopsom wegens een klein pensioentje. Zij worden hiermee onevenredig zwaar getroffen. Leuker kunnen we het niet maken, wel gemakkelijker? In dit geval had beiden gekund in het belang van de deelnemer. Nu er geen adequate oplossing wordt geboden, blijft het van belang voor pensioenfondsen om deelnemers te informeren over de mogelijke nadelige gevolgen van afkoop van kleine pensioenen.”

De Pensioenfederatie zegt “ondanks het onbetrouwbare gedrag van de overheid” in gesprek te blijven om tot een goede structurele oplossing te komen. “Dat vergt wel dat ook de overheid daartoe een inzet pleegt. Voor de korte termijn ziet de Pensioenfederatie graag dat de gemaakte afspraak toch door de overheid wordt nagekomen.”