‘Overstap naar pensioen bij een APF duurt al snel 2,5 jaar’

AFM brengt uitvoering pensioenregeling over naar De Nationale APF

Ondernemingen die hun eigen pensioenregeling willen onderbrengen binnen een APF zijn daar zomaar 2,5 jaar mee bezig.

Dat vertelt Margreet Teunissen, bestuursvoorzitter van De Nationale APF (opgezet door Nationale-Nederlanden en AZL), in Pensioen Pro Magazine, dat eind vorige week verscheen. Bij de start van het APF had Teunissen het idee dat ‘er een grote groep fondsen tegen de deur stond te duwen’. Dat was volgens de bestuursvoorzitter ook wel zo, maar het hele traject duurt wel langer dan men had gedacht. ‘De overgang van een ondernemingspensioenfonds naar een APF is nog niet zo eenvoudig.’ Zo liep Unisys, dat sinds dit jaar het eigen ondernemingspensioenfonds onder heeft gebracht bij De Nationale, aan tegen een gebrek aan specifieke expertise in het eigen bestuur. Deze expertise moest vervolgens van buiten worden gehaald.

Inmiddels heeft De Nationale APF ongeveer een miljard euro onder beheer. Hoewel het naar eigen zeggen de fase van startup nu voorbij is, is het fonds nog niet winstgevend. ‘Vanaf zo’n €5 mrd moet het APF quitte kunnen spelen. Daarop is onze business case gebaseerd’, aldus Margreet Teunissen. Het doel is volgens haar om in 2022 ongeveer €10 mrd aan belegd vermogen te hebben.

Van de huidige €1 mrd is ongeveer de helft afkomstig van Unisys, dat binnen De Nationale een zogeheten eigen kring heeft. Het bedrijf koos daarvoor omdat het Nederlandse pensioenvermogen bij de Amerikaanse moeder op de balans staat, stelt Wim Brandse van Unisys. ‘Het vermogen samenbrengen met andere fondsen was geen optie. Daarnaast willen we niet losgezongen raken van de deelnemer. Met een eigen kring blijft volgens het bestuur de band met de deelnemers beter.’ Volgens Unisys zijn in elk geval de administratiekosten gehalveerd sinds de overstap.

Na het wegvallen van Delta Lloyd en PFZW zijn er in Nederland nog vier APF’s actief en Teunissen verwacht dat er niet snel nieuwe zullen volgen, aangezien DNB de lat behoorlijk hoog legt met bijvoorbeeld de garantiestelling. De totale potentiële markt voor APF’s wordt geschat op €65 mrd en Teunissen noemt dit bedrag ‘realistisch’. Dit zijn vooral ondernemingspensioenfondsen die ermee willen stoppen.

Bron: FD Pensioen Pro