Overname Vivat door Athora lijkt nu echt op handen

VIVAT gaat zich richten op pensioenen en fors inkrimpen

Het lijkt een kwestie van tijd voordat toezichthouder DNB goedkeuring gaat geven aan de overname van Vivat door Athora.

Dat kan worden opgemaakt uit de formulering van een persbericht dat de verzekeraar gisteravond publiceerde en uit het feit dat twee topmensen in 1 week zijn vertrokken. Voor wat betreft dit laatste: eerder deze week maakte Marcel van de Lustgraaf, CIO bij Vivat, zijn vertrek al bekend. Hij gaat aan de slag bij Bovemij. Gisteravond liet bestuursvoorzitter Ron van Oijen weten dat hij Vivat gaat verlaten. Hij wordt (tijdelijk) opgevolgd door Maarten Dijkshoorn, de huidige voorzitter van de Raad van Commissarissen.

De toelichting van Van Oijen op zijn vertrek wijst op een spoedige afronding van de overname en dus goedkeuring van DNB: ‘De aangekondigde overname voelt voor mij als een natuurlijk moment om de onderneming te verlaten’, en verderop: ‘Ik ben vol vertrouwen dat Vivat, onder de nieuwe aandeelhouder, een sterke partij wordt op de Nederlandse verzekeringsmarkt’. Op dit moment is er overigens nog geen formeel groen licht gegeven door DNB. Wel stelt Van Oijen in zijn toelichting dat Vivat nu in ‘een solide financiële positie verkeert’. Een halfjaar geleden hield de solvabiliteit van vooral de levendivisie met slechts 145% echter nog niet over. Niet duidelijk is of Athora in dit verband extra toezeggingen (bijvoorbeeld in de vorm van garanties) heeft gedaan ten aanzien van de kapitaalpositie.

Na de overname zal Vivat worden gesplitst. De schadeactiviteiten worden doorverkocht aan Nationale-Nederlanden, waar ze vervolgens zullen worden geïntegreerd met het bestaande schadebedrijf van NN. Daarmee verdwijnt de facto een belangrijke schadepartij van de Nederlandse markt, iets dat door veel adviseurs en volmachtkantoren wordt betreurd.

Het leven- en pensioenbedrijf, alsmede vermogensbeheerder Actiam, blijven in handen van Athora. Daar zullen de activiteiten organisatorisch gaan vallen onder de divisie Athora Europe Holding, waar ook de Belgische activiteiten van Athora inmiddels onder vallen. Athora Europe staat momenteel onder leiding van de Fransman Eric Viet.