Ophef over belastingplannen afbetaalde hypotheek: afschaffing Wet Hillen nu uitgesmeerd over 30 jaar

© Pixabay

Na de presentatie van het Regeerakkoord gisteren, meldde premier Rutte dat de afschaffing van de Wet Hillen wordt uitgesmeerd over 30 jaar in plaats van 20. Hij lijkt hiermee tegemoet te komen aan de onrust die deze voorgenomen maatregel heeft veroorzaakt.

Woningbezitters met een afbetaalde hypotheek moeten in de toekomst (weer) belasting betalen via het eigenwoningforfait en krijgen dus een lastenverzwaring. In 2005 werd deze belasting juist afschaft voor huizenbezitters zonder of met een kleine eigenwoningschuld. De Wet Hillen was bedoeld om het aflossen van de hypotheek te bevorderen, in een tijd dat de aflossingsvrije hypotheek populair was. De wet stelt huiseigenaren met een (bijna) afgeloste hypotheek vrij van het zogeheten eigenwoningforfait, een belasting op basis van een percentage (tot nu toe 0,75%, straks waarschijnlijk 0,6%) van de woningwaarde. Aangezien sinds 2013 het aflossen van de hypotheek verplicht is, is de Wet Hillen niet meer nodig, redeneert de coalitie.

Aflosboete
Vooral ouderen, die jarenlang netjes hebben afbetaald, voelen zich nu bedrogen door deze ‘aflosboete’. Zondagavond lieten oud-partijkopstukken Hans Wiegel en Frans Weisglas (VVD) in het AD al hun ongenoegen blijken over de plannen. Politieke partij 50Plus spreekt van een “regelrechte ramp”. “Mensen worden nu gestraft voor het bezit van een eigen woning”. De Vereniging Eigen Huis meldt in een brandbrief aan de vier regeringspartners dat huizenbezitters zich boos maken over de “onbetrouwbaarheid van de overheid”.

Beperking hypotheekrenteaftrek
Aan de andere kant wordt ook het aanhouden van een hypotheek op termijn minder gunstig, althans voor de hogere inkomens. De hypotheekrenteaftrek wordt vanaf 2020 in stappen van 3 procentpunt per jaar afgebouwd naar het basistarief van 36,93%.

Villabelasting
De ‘villabelasting’ voor huizen van meer dan 1 miljoen euro blijft bestaan. Eigenaren van een huis boven €1.050.000 krijgen een forfaitaire bijtelling van €7.875 op hun belastbaar inkomen met een extra bijtelling van 2,35% over de rest.