Ook Centraal Beheer richt APF op

Na onder meer ASR, Nationale Nederlanden, Aegon en Delta Lloyd start nu ook Centraal Beheer met een eigen APF. Dat maakte de verzekeraar dinsdag bekend.

Fondsen

Het Centraal Beheer APF, zoals de nieuwe partij gaat heten, gaat zich richten op ondernemingspensioenfondsen, vrijwillige bedrijfstakpensioenfondsen, beroepspensioenfondsen en werkgevers met een verzekerde regeling. Het vermogensbeheer zal worden gedaan door Achmea Investment Management, terwijl Syntrus Achmea de pensioenadministratie zal verzorgen.

Kringen

De APF van Centraal Beheer biedt naast drie verschillende ‘kringen’ voor uitkeringsovereenkomsten (DB- en CDC-regelingen) ook een kring voor premieovereenkomsten (DC-regelingen) en de mogelijkheid voor een eigen kring. Een werkgever kan volgens Centraal Beheer kiezen uit een simpele DC-regeling tot een gecombineerde regeling met DB en DC.

Behoefte

Er is in de fondsenmarkt een sterke behoefte aan APF’s, stelt Rob ter Mors, directeur Pensioen bij Centraal Beheer. ‘ Veel pensioenfondsen staan voor grote uitdagingen als het gaat om hun toekomstbestendigheid. Fondsen willen het liefst hun eigen regelingen behouden, maar ook het opgebouwde pensioen borgen voor de toekomst.’

Klanten

Naar eigen zeggen hebben de eerste klanten zich al bij Centraal Beheer gemeld. De APF gaat van start wanneer het wetsvoorstel over de APF door de Eerste Kamer is aangenomen.