Onderzoek zet intermediairverzekeraars in fout daglicht

Het onderzoek van CIC Rijksuniversiteit Groningen waarbij intermediairverzekeraars ‘slecht scoren” leidt tot volstrekt onjuiste conclusies. CIC Rijksuniversiteit Groningen, marktonderzoekbureau MetrixLab en data-analist MIcompany hebben onderzoek gedaan naar 100 Nederlandse dienstverlenende bedrijven onder 7.000 consumenten. Ikea komt als beste uit de bus, Univé haalt een eervolle tweede plaats en bol.com wordt derde.

Algemeen wordt in reacties aangegeven dat de lage klassering van intermediairmaatschappijen ‘opvallend’ genoemd moet worden. In persberichten lezen we dat ‘intermediairmaatschappijen volgens consumenten onder de maat presteren’. Hoogleraar marketing Peter Verhoef doet er nog een schepje bovenop: “Het verschil met directe verzekeraars als Univé en Centraal Beheer Achmea is enorm. Kennelijk zijn de intermediaire verzekeraars niet in staat om sterke relaties met klanten te ontwikkelen. Dit vertaalt zich in lage klantentrouw en geen bereidheid deze bedrijven bij anderen aan te bevelen.”

Heel veel woorden hoeven we er niet aan vuil te maken. Iedereen weet dat voor direct writers, banken en internetaanbieders de consument de eindklant is. De relaties van intermediairverzekeraars zijn zoals de naam al aangeeft de intermediairs. Het is duidelijk dat zij er niet op zijn ingericht om de consument die om de een of andere reden zijn adviseur passeert, direct ten volle van dienst te kunnen zijn. Als dat anders was, dan hadden de adviseurs een terecht kritiekpunt.

Even duidelijk is dat de publicaties rond dit onderzoek met misleiding op een onterechte manier het imago van de intermediairverzekeraars proberen te schaden.

GEEN REACTIES