ODIN bestempelt woekerpolis adviesloket Verbond als gecontroleerde advieswinkel

© Pixabay

Stichting ODIN is zeer teleurgesteld over het besluit van het Verbond van Verzekeraars om uitsluitend via een eigen loket woekerpolis gedupeerden gratis hersteladvies cadeau te doen. Het is een zwarte dag voor het onafhankelijk financieel advies in Nederland.

“Het moet niet veel gekker worden” zegt Stichting ODIN voorzitter Jeffrey Leichel. “Er zijn duizenden gediplomeerde onafhankelijke advieskantoren in dit land. En die zijn ten volle bereid woekerpolisgedupeerden te helpen met een echt onafhankelijk advies. Geef consumenten een adviescheque en ze kunnen zelf zo’n adviseur in de arm nemen.

Maar in plaats daarvan komen politiek, toezichthouder en verzekeraars tot de conclusie dat het beter is gedupeerden te helpen met een door het verbond gecontroleerde eigen advieswinkel, die uitsluitend gebonden advies geeft. Dat betekent dat alleen oplossingen worden aangeboden van de verzekeraar, die de woekerpolis ook heeft verkocht. Hoezo klant centraal? Dit is echt een zwarte dag voor onafhankelijk financieel advies in Nederland”

Het Verbond van Verzekeraars startte een eigen adviesloket voor gratis hersteladvies. ODIN: “Met adviseurs die zijn geselecteerd door het verbond, worden betaald door het verbond en alleen oplossingen van dezelfde verzekeraar mogen adviseren van het verbond. Ook mag van het verbond niet over claimschade worden gesproken. De AFM keurt deze bedenkelijke constructie niet alleen goed, ze juicht het initiatief zelfs toe. En het Ministerie van Financiën is ook in haar nopjes met de regeling.”
Geen transparantie 
“In het Financieel Dagblad wordt uitgelegd hoe de verzekeraars het beloningsverbod aan adviseurs omzeilen. De verzekeraars belonen de geselecteerde adviseur niet direct (dat is wettelijk verboden). Dus zetten ze het verbond in om een adviesloket op te zetten, adviseurs te regelen en de betaling aan die adviseurs te doen. Het verbond factureert de kosten vervolgens aan de verzekeraar. En ineens is alles weer legaal. Deze U-bocht constructie is daadwerkelijk goedgekeurd door de AFM. Ik kan het bijna niet geloven”, zegt voorzitter Leichel.

Stichting ODIN vindt ook dat onduidelijk is wie nu eigenlijk adviesverantwoordelijkheid heeft. Dat staat nergens op de website. Ook ontbreekt een dienstverleningsdocument en is niets te vinden over de beloning die het verbond betaalt voor een advies. Daar moet wel transparantie over zijn.

Uit de website van het adviesloket valt verder op te maken, dat in de laatste stap van het proces het advies wordt doorgestuurd naar de verzekeraar. Die moet dan nog de wijziging doorvoeren. Het lijkt er op dat advies en bemiddeling hier gesplitst worden. Maar dat is niet duidelijk op te maken uit de website, zeker niet voor de gemiddelde consument. Wie begeleidt diezelfde consument als er een probleem ontstaat bij het bemiddelen?

Geen gelijk speelveld
Ook constateert Stichting ODIN een ongelijk speelveld. Een gedupeerde die een gekleurd advies krijgt via het loket hoeft niets te betalen. Maar als diezelfde consument een onafhankelijk advies wil via het loket, geeft het verbond niet thuis.

Daarnaast vraagt de stichting zich af hoe dat gaat met aan hypotheek verpande polissen. Een van de ergste soorten woekerpolissen. Zal de adviseur in kwestie ook adviseren om de polis af te kopen en direct te gaan aflossen op de hypotheek? En wie regelt dat dan? En wie neemt de zorgplicht op zich om dit soort trajecten, die soms maanden duren, netjes af te ronden voor de klant? Allemaal verantwoordelijkheden die een onafhankelijk adviseur wel op zich neemt.

Oproep politiek
“Dit loket is en blijft in onze ogen een onbegrijpelijke zet van het trio Verbond – AFM – Politiek. Een fijnmazig netwerk van duizenden onafhankelijke adviseurs, dat de laatste acht jaar enorm heeft geïnvesteerd in professionaliteit, transparantie en klantverantwoordelijkheid, wordt met dit loket brutaal gepasseerd ten faveure van gekleurd advies onder bewind van het Verbond. Dit is onze sector onwaardig.

Daarom roep ik vooral de politiek op om naast dit initiatief af te dwingen, dat via hetzelfde loket actief een adviescheque wordt aangeboden, zodat klanten kunnen kiezen tussen gekleurd en onafhankelijk advies.

Het goede nieuws van dit loket is namelijk dat verzekeraars eindelijk onderkennen dat ze moeten betalen voor het herstellen van hun ondeugdelijke producten. Via een adviescheque heeft de klant veel meer keuzevrijheid. Zo kan het verbond direct ook de klant centraal stellen.

(Bron: ODIN)

GEEN REACTIES