Nog geen kwart van de verzekeraars formuleert duurzaamheidsdoelen bij beleggingen

© Pixabay

Iets minder dan een kwart van de Nederlandse verzekeraars formuleert duurzaamheidsdoelstellingen voor het beleggingsbeleid. Dat blijkt uit onderzoek van de Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO).

“De laatste twee jaar boekt de verzekeringsbranche vooruitgang op het gebied van duurzaam beleggen”, zegt VBDO-directeur Angélique Laskewitz. Toch doet zij een duidelijke oproep aan de sector: “77 procent van de onderzochte verzekeraars formuleren geen duurzaamheidsdoelen, terwijl dat een essentieel onderdeel van het duurzaam beleggingsbeleid is. Vooral heldere, gedetailleerde en meetbare doelstellingen ontbreken. Het duurzaam beleggingsbeleid moet prominenter op de bestuurs-agenda en beter ingebed in de langetermijn-beleggingsstrategie. Daarnaast is het belangrijk dat verzekeraars voor hun vermogensbeheerder duurzame doelen opstellen, zodat ook deze branche duurzamer wordt”.

De VBDO onderzocht dit jaar voor de zevende keer het duurzaam beleggingsbeleid van verzekeringsmaatschappijen. De onderzoekers namen de dertig grootste verzekeraars in Nederland onder de loep.

Top 3
De best scorende verzekeraars zijn successievelijk Zwitserleven, a.s.r. en Reaal. Opmerkelijk is dat Dela voor de eerste keer meedoet en direct op de achtste positie in de ranglijst belandt. Allianz gooit ook hoge ogen. De maatschappij stijgt dit jaar met zeven plaatsen naar nummer 13 en is daarmee de grootste stijger dit jaar.

Een groot aandachtspunt voor VBDO is de groep van vijf achterblijvers onderaan de ranglijst: ZLM, NH van 1816, MS Amlin, Monuta en HDI Gerling. Zij scoren geen enkel punt op bestuur, beleid, implementatie en transparantie op het gebied van duurzaam beleggen.

Kansen
Het beleggingsbeleid van Nederlandse verzekeringsmaatschappijen is de afgelopen jaren duurzamer geworden. Noemenswaardig is dat verzekeraars vooral hun prestaties op het gebied van implementatie en transparantie van het duurzaam beleggingsbeleid hebben verbeterd de laatste twee jaar.

VBDO ziet nog kansen op het gebied van de kwaliteit van de rapportages over de duurzame beleggingsactiviteiten. Verzekeraars kunnen bijvoorbeeld de impact en de resultaten van het duurzaam beleggingsbeleid wat beter aantonen.

Er is ook ruimte voor verbetering ten aanzien van communicatie naar klanten. Slechts een derde van de onderzochte verzekeraars in Nederland informeert klanten actief over het duurzaam beleggingsbeleid, bijvoorbeeld via nieuwsbrieven en social media. Dit is overigens wel een verdubbeling ten opzichte van de laatste studie uit 2014. In dat jaar communiceerde 13 procent van de verzekeraars actief met haar klanten, tegenover 30 procent in 2016. Twee derde onderneemt geen actie op dit gebied.

Duurzame Ontwikkelingsdoelen van VN
De VBDO vindt het belangrijk dat verzekeraars aandacht besteden aan de door de VN opgestelde ‘Duurzame ontwikkelingsdoelen’ (Sustainable Development Goals, SDGs). “Door Duurzame Ontwikkelingsdoelen te benoemen en daarop beleggingsdoelen aan te passen, kunnen verzekeringsmaatschappijen nieuwe kansen creëren en hun risicoprofielen verlagen. Gelukkig zijn er al verzekeraars die de duurzame ontwikkelingsdoelen in het duurzaam beleggingsbeleid opnemen, zoals bijvoorbeeld Aegon”, aldus Angélique Laskewitz.

Bron: VBDO