Nibud: Duik wat dieper in de BKR-registratie

© Pixabay

Geef niet het Bureau Krediet Registratie de schuld als huishoudens door een kleine betalingsachterstand uit het verleden geen hypotheek kunnen krijgen. Dit stelt Marcel Warnaar van het NIBUD in een column op de website van Kop-Munt Hypotheken. “De BKR-registratie is geen oordeel of je wel of geen andere leningen mag krijgen. De hypotheekverstrekker beoordeelt dat zelf naar aanleiding van de registratie. Blijkbaar zit het in de interne richtlijnen van de hypotheekverstrekker ingebakken dat ook kleine afbetaalde schulden uit het verleden reden kunnen zijn om een hypotheekaanvraag af te wijzen. Het is maar de vraag of een dergelijk ‘automatisme’ nog zo verstandig is.”

Vorige week werd bekend dat consumenten in grote problemen kunnen komen wanneer ze korter dan vijf jaar geleden schulden vanaf € 250,- niet tijdig hebben afbetaald. De BKR is verplicht deze schulden te registeren, daarmee hebben ze invloed op het al dan niet verkrijgen van een hypotheek. Zo kan een simpele kledingaankoop nu een woningaankoop blokkeren.

Verschil maken
Volgens Warnaar zouden hypotheekverstrekkers meer verschil kunnen maken tussen achterstanden die er nu zijn en die er in het verleden waren. “Dat je bij huidige betalingsachterstanden een hypotheek weigert is begrijpelijk. Maar bij kleine betalingsachterstanden van jaren terug kunnen ze ook onderzoeken wat er aan de hand was. Duik wat dieper in de BKR-registratie en beperk je niet tot de codering. Dat kost wel wat meer tijd, waardoor de rekening voor de klant ook weer hoger kan uitpakken. Maar door iedere situatie meer op maat te bekijken, helpen hypotheekverstrekkers de klant uiteindelijk wel beter.”

Een hypotheekadviseur staat machteloos in deze situatie. “Zolang het beleid van hypotheekverstrekkers niet verandert, kan de adviseur er ook niet veel aan doen. Wel kan hij vroeg in het proces al een BKR-check doen.”

Bron: Kop/Munt Hypotheken