NHG-grens gaat omlaag en aanbieders krijgen eigen risico

De kostengrens van de NHG gaat in drie stappen terug naar de gemiddelde woningprijs, die in juli uitkwam op 214.000 euro.

Het kabinet heeft besloten tot een geleidelijke afbouw van de kostengrens van de Nederlandse Hypotheek Garantie. Per 1 juli 2014 wordt hetzelfde maximum aangehouden als vóór de tijdelijke verhoging, ofwel 265.000 euro. Een jaar later wordt het maximumbedrag 245.000 euro en per 1 juli 2016 225.000 euro. Daarna is het uitgangspunt de NHG te koppelen aan de gemiddelde woningprijs. Volgens de gegevens van het Kadaster ligt dat gemiddelde op dit ogenblik (cijfers juli 2013) op 214.000 euro.

Eigen risico aanbieders

“Met de mogelijkheid om restschulden onder strikte voorwaarden onder NHG te brengen, neemt de rol op de hypothekenmarkt toe en dreigt een deel van de verantwoordelijkheden die bij de marktpartijen zelf behoort, over te gaan op NHG”, schrijft Blok. “Het kabinet heeft mede daarom de voorwaarde gesteld dat de garantierisico’s niet verder toenemen en dat sprake is van een prikkel tot verantwoorde kredietverlening. Daartoe wil het kabinet dat een eigen risico voor aanbieders van nieuwe NHG-hypotheken wordt ingevoerd. Tot 1 januari van dit jaar droegen financiers een financieel risico, door invoering van annuïtair aflossen als norm is dit risico verdwenen. Een eigen risico bij de verstrekkers draagt bij aan de juiste prikkels voor aanbieders tot prudente kredietverlening.”

Restschulden

De minister schrijft dit in een brief aan de Tweede Kamer, die voornamelijk gewijd is aan de restschuldenproblematiek.

VEH heeft aangegeven dat banken niet bereid zijn gebruik te maken van de ruimte die Blok geboden heeft om een restschuld bovenop de LTV-norm mee te financieren. De minister heeft VEH gevraagd dit aan te tonen in devorm van een casus, maar daarin is de vereniging niet geslaagd.

Uit eigen onderzoek van het ministerie bleek dat in maart “een aantal banken” bereid was om meer dan 105% van de waarde woning te verstrekken. `

Een groot aantal geldverstrekkers had op 1 maart jl. nog niet de mogelijkheid gecreëerd om restschulden mee te financieren in de hypotheek. Vanaf 1 mei heeft opnieuw een aantal financiers de mogelijkheid om een restschuld mee te financieren opgenomen in het acceptatiebeleid.`

De Nederlandse Vereniging van Banken heeft de minister aangegeven dat het beleid voor restschuldfinanciering bij veel banken is aangepast en dat restschulden in veel gevallen kunnen worden meegefinancierd.  Banken kijken daarbij niet zozeer naar de woningwaarde (LTV), maar naar de financiële positie van de debiteur. Waar meefinancieren van de restschuld in een nieuwe hypothecaire lening niet mogelijk is, bijvoorbeeld omdat geen nieuwe hypotheek wordt afgesloten, wordt een passende oplossing gezocht. In iedere individuele situatie is hier sprake van maatwerk.

De NVB heeft laten weten dat inmiddels meerdere banken bereid zijn een restschuld mee te financieren, ook als die is ontstaan bij geldverstrekkers die niet meer actief zijn op de Nederlandse markt..”

Restschuld onder NHG

Zoals eerder bekend werd wil het kabinet het mogelijk maken “onder strikte voorwaarden” de restschuld onder de NHG te brengen. De brief geeft nog geen opheldering wat deze voorwaarden zijn. De bedoeling is dat die vóór 1 november bekend zijn.

Wel heeft Blok “het WEW met onmiddellijke ingang toestemming verleend in incidentele gevallen waarin dit mede een oplossing kan zijn voor schrijnende restschuldproblemen, de restschuld geheel dan wel gedeeltelijk mee te financieren onder NHG. Hierbij kan worden gedacht aan huishoudens die reeds vrijwillig zijn verhuisd maar geconfronteerd worden met een restschuld op de vorige woning omdat deze vanwege de vrijwillige verkoop niet valt binnen de kwijtscheldingscriteria van NHG. Het geheel dan wel gedeeltelijk meefinancieren van de restschuld kan een maatregel zijn om de gedwongen verkoop van de opvolgende woning te voorkomen. De resultaten van de lopende pilot, waaraan de mogelijkheid van het in incidentele gevallen meefinancieren van restschulden thans is toegevoegd, zul-len eind van dit jaar worden geëvalueerd.