Nh1816 boekt 10% meer premie in eerste halfjaar

Nh1816 verlaagt premies

Verzekeraar Nh1816 realiseerde in het eerste halfjaar een premieomzet van €137 mln, 10% meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

De totale bestandspremie van Nh1816 bedraagt nu ongeveer €280 mln, eveneens 10% meer. De hogere premie-inkomsten zijn vooral afkomstig van volumestijgingen, geeft woordvoerder Janwillem Swart desgevraagd aan. ‘Het gaat dan om volumes over de hele breedte van de portefeuille, wat samenhangt met de totaalrelaties met klanten. De premieverhogingen bleven beperkt tot twee tot drie procent.’ Ook bij motorrijtuigenverzekeringen bleven forse premieverhogingen uit, aldus Swart. ‘We schrijven nu zwarte cijfers bij WA-verzekeringen, dus er was geen noodzaak om te verhogen. Dit is een gevolg van ons stabiele beleid in de afgelopen jaren, waarin we niet zijn meegegaan in de concurrentieslag in dit segment. We hoeven daarom nu ook niet ineens een verhoging van vijftien of twintig procent door te voeren.’

Het technisch resultaat van Nh1816 nam duidelijk toe en kwam uit op ruim €18 mln. Vorig jaar had de verzekeraar last van hogere schades als gevolg van de hagelstormen. De totale financiële impact daarvan viel overall genomen mee vanwege een goede herverzekering, maar dit effect was in de halfjaarcijfers van 2016 nog niet te zien. Verder realiseerde Nh1816 goede beleggingsresultaten, waardoor het netto halfjaarresultaat steeg naar €42 mln.

Volgens directievoorzitter Lex Verell vloeien de goede resultaten voort uit de hoge waarderingscijfers van zowel adviseurs als verzekerden. Nh1816 zegt nog steeds de toegevoegde waarde van de adviseur te zien. De verzekeraar wil met verdere digitalisering van processen, productinnovaties en systeemimplementaties verdere groei mogelijk maken. Ze zijn essentieel in ons distributiemodel, aldus Verell. “In de loop van 2018 zullen aangekondigde vernieuwingen binnen Nh1816 resulteren in een helder en compleet aanbod van particuliere schadeproducten waarbij klant en adviseur op een transparante wijze webbased hun verzekeringen en schaden kunnen inzien, beheren en bewerken.”