Nettowinst Volksbank gedaald; onderzoek naar beursgang

Volksbank treft voorzieningen voor kredietverliezen

De nettowinst van de Volksbank kwam in het eerste halfjaar uit op €149 miljoen. Dit is een daling ten opzichte van eerste halfjaar 2017 (€187 miljoen), maar een lichte stijging ten opzichte van tweede halfjaar 2017 (€142 miljoen). Oorzaken zijn druk op de rentemarge en lagere beleggingsinkomsten. Wel bleef het rendement op eigen vermogen met 8,5% goed op peil.

De hypotheekportefeuille van de Volksbank steeg met €880 miljoen tot €46,7 miljard (eind 2017: €45,9 miljard). Het marktaandeel hypotheken ligt nu op 7,5% (2017: 6,8%). De nieuwe hypotheekproductie steeg met 12% tot € 2,9 miljard (eerste halfjaar 2017: €2,6 miljard). Het bedrag aan particuliere spaartegoeden steeg met 2% tot € 37,7 miljard, met een marktaandeel dat een fractie daalde tot 10,6%. De pilot waarin financieel adviseurs zelf de bevoegdheid hebben om hypotheken te accepteren, wordt verder uitgebreid.

Beursgang
Het halfjaarverslag laat summier weten dat de Volksbank, nu nog in staatshanden, zich voorbereidt op een zelfstandige toekomst, conform de afspraken in het Regeerakoord. De afgelopen week doken al berichten op dat de Volksbank niemand minder dan Goldman Sachs heeft ingehuurd om te kijken of een eventuele beursgang valt te verenigen met de identiteit van de Volksbank als sociaal bewogen bank. Topman Maurice Oostendorp benadrukte in een toelichting dat alle opties voor een verzelfstandiging nog worden onderzocht.

Menselijke maat
Wat betreft bankieren met de menselijke maat meldde de Volksbank dat er is gestart met het actief terughalen van 4.000 klanten bij incassobureaus. In 2017 was de bank al gestopt met het uit handen geven van nieuwe vorderingen in achterstand. Ook is er ingesprongen op de verruimde regels van de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) die het mogelijk maken om te voorzien in de behoefte van oudere klanten. Vanaf juni bieden de merken ASN Bank, BLG Wonen, RegioBank en SNS de NHG Seniorenpropositie aan.

Daarnaast wil de bank klanten met een aflossingsvrije hypotheek stimuleren om af te lossen en/of vermogen op te bouwen. Er zijn inmiddels meer dan 48.000 klanten benaderd en met circa 12.500 van hen is daadwerkelijk een gesprek over dit onderwerp geweest. Voor klanten voor wie op dit moment het einde van de looptijd dichtbij is en die onvoldoende vermogen hebben opgebouwd om hun lening te kunnen aflossen, wordt een passende oplossing bedacht.

Reorganisaties
Onder de eigen medewerkers is de bank momenteel minder succesvol. De Net Promoter Score onder werknemers daalde van -2 eind 2017 naar -14 nu. Oorzaak zijn voornamelijk de reorganisaties die momenteel bij de bank worden doorgevoerd.

De kapitaalpositie bleef schommelen rond hetzelfde peil: de Tier 1-kernkapitaalratio bedroeg 34,3% (eind 2017: 34,1%) en de leverage ratio 5,2% (eind 2017: 5,5%).

Bron: Volksbank

www.findinet.nl/newsletter/
Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.