Negatief advies AFM op geschiktheidstoets is bindend

DNB en de AFM werken intensiever samen bij het toetsen van bestuurders en commissarissen op betrouwbaarheid en geschiktheid.

Per medio dit jaar krijgt de AFM een bindend adviesrecht bij benoemingen. Dat schrijft DNB in de Nieuwsbrief Verzekeren van mei 2012.

Verzekeraars sturen het ingevulde toetsformulier naar DNB. Deze toezichthouder doet het onderzoek en voert gesprekken met potentiële bestuurders. Alle relevante gegevens worden gedeeld met de AFM. In sommige gevallen zullen DNB en AFM samen onderzoek doen en gesprekken voeren. Bijvoorbeeld als de AFM dit vanuit haar toezichtervaringen met de desbetreffende bestuurder of onderneming nodig vindt.

De AFM brengt advies uit aan DNB. Bij een negatief advies is dit bindend. Is het advies van de AFM positief, maar van DNB negatief, dan geeft deze beoordeling de doorslag.

DNB maakt haar oordeel formeel bekend via een brief aan de verzekeraar. In de praktijk is hier overigens vaak al telefonisch contact over. Een negatief advies van de AFM wordt integraal in de brief weergegeven.

DNB nieuwsbrief Verzekeren mei 2012 (externe link)