(Findinet) AFM beboet failliete Pensioenplanner

Pensioenplanner bleek er niet alleen malafide verkooppraktijken op na te houden. Het bedrijf waarborgde ook de vakbekwaamheid niet.

De Pensioenplanner bracht voornamelijk verzekeringen aan de man via callcenters. De NOS bracht in december vorig jaar naar buiten dat het adviesbureau suggereerde op te treden namens het pensioenfonds van de prospect. De belangrijkste aanbieder, Allianz, verbrak daarop de banden, waarna snel het faillissement van De Pensioenplanner een feit was.

Nu maakt de AFM de bemiddelaar een boete opgelegd te hebben van 130.000 euro voor het niet waarborgen van de vakbekwaamheid in de periode 1 maart 2010 tot 28 maart 2011.

Volgens het (nu nog bestaande) bedrijfsvoeringsmodel moet een financiële onderneming ervoor zorgen dat de medewerkers die zich rechtstreeks bezighouden met het verlenen van financiële diensten aan consumenten vakbekwaam zijn. Dat betekent onder meer dat er bij een financiële onderneming ten minste voldoende personen werkzaam moeten zijn die vakbekwaam zijn en beschikken over actuele vakkennis. Pensioenplanner is hierin tekortgeschoten.

De AFM heeft vastgesteld dat slechts twee van de door Pensioenplanner aangemerkte feitelijk leidinggevenden beschikten over de relevante diploma’s en PE-punten. Tijdens de onderzoeksperiode had Pensioenplanner in totaal ongeveer 100 werknemers in dienst die zich bezig hielden met financiële dienstverlening. Uit 15 onderzochte dossiers uit die periode en het bedrijfsvoeringsmodel dat Pensioenplanner had opgezet om de vakbekwaamheid binnen haar bedrijf te borgen, is niet gebleken dat de twee vakbekwame personen ook bemoeienis hebben gehad met de adviezen die door andere medewerkers zijn verstrekt. boetebesluit. De boete is daarmee definitief geworden”, aldus AFM
De adviezen die Pensioenplanner heeft gegeven zijn dus niet gecontroleerd en geverifieerd door een vakbekwaam feitelijk leidinggevende.

Daarnaast is de AFM van oordeel dat Pensioenplanner in haar bedrijfsvoering niet over een adequaat systeem en adequate procedures beschikt, zodat een vakbekwame feitelijk leidinggevende zijn rol goed en concreet kan invullen en daarmee kan bijdragen aan de borging van de vakbekwaamheid. Pensioenplanner heeft daarom artikel 4:9, tweede lid, van de Wet op het financieel toezicht (Wft) overtreden.

“Pensioenplanner is op 31 januari 2012 failliet verklaard. De AFM legt de boete op omdat de overtredingen dateren uit de periode van 1 maart 2010 tot en met 28 maart 2011. Pensioenplanner was in deze periode nog actief als financiële dienstverlener. De AFM maakte naar aanleiding van vragen van de media al eerder bekend onderzoek te doen naar Pensioenplanner en meerdere aspecten van haar dienstverlening. Deze boete komt voort uit een deel van dit onderzoek. Het totale onderzoek naar Pensioenplanner is hiermee afgerond.

Pensioenplanner heeft geen bezwaar ingediend tegen het