Na ING gaat nu ook ABN AMRO rente-op-rente vergoeden

Gisteren kondigde ING aan klanten die te veel rente hebben betaald op hun doorlopend krediet ook te gaan compenseren voor de rente-op-rente. Vandaag volgt ABN AMRO. Ook deze bank gaat bij de berekening van de vergoeding rekening houden met de misgelopen rente op te veel betaalde bedragen. De Rabobank hield hier als enige bank al direct rekening mee. De Consumentenbond is blij dat de twee banken hun vergoeding aanpassen en roept andere banken op dit voorbeeld te volgen.

ING past compensatie ook aan als al is uitbetaald

Veel banken berekenden voor diverse leningen een variabele rente die niet altijd de gemiddelde marktrente voldoende volgde. Daardoor betaalden klanten te veel rente. Veel banken gaan de klanten daar nu voor compenseren. ING en de Consumentenbond werden het in december 2021 al eens over de manier waarop dat zou gebeuren voor het doorlopend krediet en Continu Limiet. Een deel van de klanten die het betreft, heeft inmiddels al een bedrag ontvangen.

Na een uitspraak van de Commissie van Beroep van het Kifid van 10 augustus 2022 besloot ING de vergoeding uit te breiden met een compensatie voor rente-op-rente. Het bedrag dat klanten te veel hebben betaald, hebben klanten immers niet op een andere manier kunnen gebruiken waardoor ze rente zijn misgelopen. ING zal alle compensatiebedragen herzien, ook die van klanten die al een voorstel hebben geaccepteerd. ING verwacht hierdoor 75 miljoen euro meer kwijt te zijn aan de compensatieregeling.

ABN AMRO volgt

Ook ABN AMRO vergroot de voorziening voor de compensatieregeling voor de te veel betaalde rente op het doorlopend consumptief krediet. Deze bank denkt 120 miljoen euro extra nodig te hebben voor de vergoeding van de rente-op-rente. Klanten die nog geen aanbod hebben gehad, krijgen een voorstel waarin de extra vergoeding al is verwerkt. Wie al een voorstel heeft geaccepteerd en in aanmerking komt voor een extra vergoeding, krijgt bericht over de nabetaling.

Oproep Consumentenbond aan andere banken

De Consumentenbond is blij dat ING en ABN AMRO hun regeling hebben aangepast en dat de Rabobank al meteen rekening hield met rente-op-rente. De bond roept andere banken op dit goede voorbeeld te volgen. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: “Dat nu de grootste 3 banken in Nederland rente op rente vergoeden is heel goed nieuws voor consumenten. We roepen andere banken op dit voorbeeld te volgen, want er zijn nog steeds banken die niets of niet alles vergoeden.”

Bron: ING, ABN AMRO, Consumentenbond