Meer verkeersslachtoffers onder fietsers dan automobilisten in 2017

© CBS

In 2017 vielen voor het eerst meer dodelijke verkeersslachtoffers op de fiets dan in een auto. Een kwart van de fietsslachtoffers verongelukte op een e-bike, bijna een verdubbeling ten opzichte van 2016. In totaal kwamen er 613 mensen om in het verkeer in 2017. Dat zijn 16 dodelijke slachtoffers minder dan in 2016.  Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

In 2017 kwamen 206 fietsers om in het verkeer, dat zijn er 17 meer dan in 2016 en het hoogste aantal in tien jaar. Er kwamen 201 inzittenden van een personenauto om het leven, 30 minder dan in 2016. Verder overleden 58 voetgangers, 51 motorrijders, 41 brom- en snorfietsers en 25 bestuurders van een scootmobiel als gevolg van een verkeersongeluk.

Oudere mannen op e-bike zijn risicogroep
In alle leeftijdsgroepen overleden meer mannen dan vrouwen door een fietsongeval. Het aantal fietsdoden onder mannen op e-bikes is bijna verdubbeld. Daarnaast was tweederde van alle fietsdoden was 65 jaar of ouder. 3 procent van de dodelijke fietsslachtoffers was jonger dan 18 jaar.

Jongvolwassen automobilisten
Onder de automobilisten is vooral het aantal jongvolwassen slachtoffers (25 tot 35 jaar) toegenomen. Het aantal jongeren (18 tot 25 jaar) en ouderen (65 jaar of ouder) onder de slachtoffers lag in 2017 juist lager dan in 2016.

Bron: CBS

www.findinet.nl/newsletter/
Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.