Meer flexmedewerkers toegang tot hypotheek

Perspectiefverklaring breidt uit
© Px

Het kopen van een eigen huis is binnenkort mogelijk voor veel meer flexwerkers. Negen uitzendondernemingen hebben aangekondigd per 1 januari 2017 aan te sluiten bij de zogeheten Perspectiefverklaring. In de loop van 2017 volgen nog meer uitzenders. Deze verklaring moet uitgroeien tot de marktstandaard voor flexmedewerkers die een huis willen kopen.

De Perspectiefverklaring is ooit gestart als initiatief van Randstad, Obvion en Vereniging Eigen Huis (VEH). De verklaring wordt door de grootste hypotheekverstrekkers geaccepteerd met daarbij de mogelijkheid van een Nationale Hypotheek Garantie (NHG). Het gaat om ABN AMRO, Aegon, BLG Wonen, Florius, ING, Obvion, Rabobank, RegioBank en SNS.

Tot nu toe was de Perspectiefverklaring alleen toegankelijk voor flexmedewerkers van Randstad, Tempo-Team en Yacht. Vanaf begin 2017 kunnen ook mensen die werken via Adecco Group Nederland (bestaande uit Adecco, Ajilon, Badennoch & Clark, Pontoon en Lee Hecht Harrison), Driessen HRM, Faber Personeelsdiensten, HappyNurse, Timing Uitzendteam, YoungCapital, Actief Werkt!, OTTO Work Force en Manpower een verklaring aanvragen.

Zo werkt de Perspectiefverklaring

De Perspectiefverklaring kijkt naar de toekomstige mogelijkheden van de flexkracht om een inkomen te vergaren. De verklaring is gebaseerd op een (data)analyse van de arbeidsmarktpositie van de aanvrager. Daarnaast hechten geldverstrekkers ook belang aan het eigen oordeel van uitzendbureaus om de (toekomstige) inzetbaarheid van de uitzendkracht te beoordelen. Daartoe behoort onder andere een kritische blik op het cv, werkervaring, referenties, eerdere beoordelingen en persoonlijke gesprekken. Uitzendkrachten moeten minimaal een jaar via het uitzendbureau aan het werk zijn om een beroep te kunnen doen op de Perspectiefverklaring.

Verdere uitbreiding in verschiet

Na het eerste kwartaal in 2017 vindt een evaluatie plaats. Bij goed resultaat kunnen alle uitzendbureaus in Nederland aansluiten en kunnen ook andere geldverstrekkers deelnemen aan de Perspectiefverklaring. De verklaring wordt verder ondersteund door de Nederlandse Vereniging van Banken en de Intelligence Group.

(ABU)