Leer verkeersregels met een nieuwe app

Wie het rijbewijs eenmaal op zak heeft, hoeft daarna niet meer opnieuw theorie-examen te doen. De verkeersregels veranderen echter wel af en toe. Om te zorgen dat iedereen gemakkelijk zijn kennis kan bijspijkeren, komt Alpina Group met een nieuwe app. Met deze Alpina Theorie Examen game kunnen verkeersdeelnemers testen of ze voldoende op de hoogte zijn van de huidige regels en hun kennis bijspijkeren. Alpina Group hoopt zo een bijdrage te leveren aan het verminderen van het aantal verkeersongelukken.

Gebrek aan kennis van verkeersregels

Veel mensen zijn niet op de hoogte van de meest actuele verkeersregels. Dat is gebleken uit de online verkeersquiz van Veilig Verkeer Nederland. In de afgelopen jaren werd deze 700.000 keer ingevuld. De maximumsnelheid op een woonerf is voor ruim de helft van de deelnemers onbekend. Ook de betekenis van een groene streep midden op de weg is voor velen onduidelijk: een kwart weet niet hoe hard je hier mag. Verder is gebleken dat de kennis van de voorrangsregels en het richting aangeven beter kan.

Theorie app

De Alpina Theorie Examen game laat verkeersdeelnemers op een speelse manier hun kennis verbeteren. Het is voor iedereen belangrijk de verkeersregels te kennen, maar vooral voor die mensen die al jaren hun rijbewijs hebben is het goed hun kennis van de theorie op te frissen. “Wij geloven dat als iedere verkeersdeelnemer op de hoogte is van de laatste verkeersregels, we de kans op ongelukken kunnen verkleinen. Dat voorkomt onze klanten een hoop narigheid en het draagt bij aan een verlaging van de schadelast. En dat is een win-win situatie!”, zegt Michael de Nijs, CEO van Alpina Group.

In de app krijgen de spelers vragen voorgelegd met daarbij plaatjes van de wegsituatie. De speler mag door naar de volgende ronde zodra hij een voldoende heeft gehaald. Er zijn vijf rondes waarin alledaagse verkeerssituaties langskomen, zoals voorrangsregels, maar ook vragen over verzekeringen. Na afloop krijgt de speler te zien welke vragen fout zijn beantwoord en wat de juiste antwoorden zijn. Een uitleg ontbreekt helaas.

De app is tot stand gekomen door een samenwerking van Alpina Group en a.s.r.

Bron: Voogd & Voogd