Driekwart meer faillissementen verwacht in 2023

© Nicola Barts, Pexels

Nu de corona-steunpakketten zijn stopgezet, komt het aantal faillissementen in Nederland weer terug op het niveau van vóór corona. Het aantal faillissementen neemt dit jaar met 9 procent toe en stijgt in 2023 met 77 procent. Mondiaal gezien zit ons land met dit cijfer aan de hoge kant: wereldwijd wordt een stijging van 51 procent verwacht.

Dat meldt kredietverzekeraar Atradius in haar faillissementsvooruitzichten voor 2022 en 2023. De vooruitzichten laten een duidelijke kentering zien ten opzichte van de afgelopen twee jaar, toen er juist sprake was van een sterke daling. De komende periode valt dus een deel van de bedrijven die met overheidssteun overeind zijn gehouden, alsnog om.

Lager dan in vorige piek

Tegelijkertijd benadrukt Atradius dat het verwachte aantal faillissementen in 2023 (4.100) nog altijd aanzienlijk lager zal liggen dan in de vorige piek in 2013 (12.500). “Sinds de tweede helft van dit jaar is wereldwijd sprake van een geleidelijke kentering in de insolventieniveaus, nu de grootschalige overheidssteun in de meeste landen is gestaakt.

“In Nederland zijn de grote steunprogramma’s al in het tweede kwartaal stopgezet. Vanaf 1 oktober moet daarnaast een begin worden gemaakt met het terugbetalen van de belastingschuld. Dit levert – samen met de hoge energieprijzen – de nodige financiële uitdagingen op voor ondernemers.”

Ook op internationaal niveau bleef het aantal faillissementen tot nu toe nog relatief laag. In 2020 en 2021 was zelfs sprake van een forse daling (-29 procent) in vergelijking met de periode vóór de coronacrisis.

In 2022 is in verschillende landen nog sprake van een relatief bescheiden stijging van het insolventieniveau: zoals Nederland (+9 procent), de Verenigde Staten (+9 procent), Zuid-Korea (+5 procent) en Japan (+3 procent). Dat komt doordat omvangrijke steunpakketten ervoor hebben gezorgd dat de liquiditeitspositie van bedrijven verbeterde, waardoor het aantal faillissementen na het stopzetten van deze overheidssteun niet meteen stijgt.

In Hongkong (-32 procent) en Nieuw-Zeeland (-23 procent) is weliswaar sprake van een daling, maar hier kunnen bedrijven in heel 2022 nog een beroep doen op overheidssteun. Tegelijkertijd zijn er óók landen die nu al te maken hebben met een relatief sterke stijging: Oostenrijk (+78 procent), het Verenigd Koninkrijk (+59 procent), Frankrijk (+58 procent) en Australië (+49 procent). De overheidssteun is in deze landen reeds afgebouwd, wat zich dit jaar al vertaalt in een stevige toename van het aantal bedrijfssluitingen.

Spiegelbeeld

In veel opzichten wordt 2023 het spiegelbeeld van 2022. Voor landen waar het aantal faillissementen dit jaar nog laag was, stijgen deze juist in 2023. De stijging wordt naar verwachting het sterkst in Zuid-Korea (+124 procent), Nieuw-Zeeland (+88 procent), de Verenigde Staten (+81 procent), Hong Kong (+76 procent), Singapore (+76 procent) en dus in Nederland (+77 procent).

Bron: Atradius