Lard Friese overvalt NN Group met bliksemvertrek

Winst NN Group kwart minder

De plotselinge overstap van Lard Friese van NN Group naar Aegon lijkt vooral voor Friese’s ‘oude’ werkgever een complete verrasing.

De transfer werd vanmorgen bekendgemaakt door beide verzekeraars. En waar Aegon inmiddels toestemming heeft voor de benoeming van Friese als nieuwe ceo van zowel DNB als van de ondernemingsraad, moet NN Group nog beginnen met de officiële procedures om beoogd opvolger David Knibbe eerst nog tot lid van de raad van bestuur te benoemen.

Knibbe is op dit moment ceo van de Nederlandse activiteiten van NN Group en derhalve geen lid van de raad van bestuur. Toezichthouder DNB, de ondernemingsraad van NN Group en de aandeelhoudersvergadering van NN Group moeten nog toestemming geven om Knibbe te benoemen.

Verder is de timing van Friese, die onmiddellijk uit dienst treedt, opmerkelijk. NN Group zit midden in het proces om samen met Athora toestemming te krijgen van DNB voor de ‘Vivat-deal’. Uit het persbericht van vandaag blijkt nog niet dat de toestemming binnen is. Het is dan vreemd dat uitgerekend de hoogste baas van NN Group opstapt en niet eerst zorgt dat de ‘buit binnen is’.

Bij Aegon gaan naar verwachting de vlaggen uit. De verzekeringsgroep worstelt als sinds de eeuwwisseling met een manier om aandeelhouders van de waarde van Aegon te overtuigen. De aandelenkoers van de verzekeraar was begin 2000 €48, daar is nog maar een kleine vijf euro van over. De laatste tien jaar is er nauwelijks beweging in de koers. Friese kan een persoon zijn om een omslag naar boven in te zetten. Friese begint op 1 maart 2020.