Lage rente noopt ABN tot meer hypotheekproductie

Verkoop hoofdkantoor stuwt winst ABN AMRO op

ABN Amro heeft steeds meer last van de lage rente en heeft daarvoor een simpele remedie: meer hypotheken verkopen.

Vooral in het retailbedrijf doet de lage rente zich voelen. Het netto renteresultaat daalde in het eerste halfjaar met 6%. De bank ziet als een van de oorzaken de lage hypotheekvolumes van de laatste tijd. Afgelopen jaar zakte de nieuwe productie helemaal in en ook in het eerste kwartaal was qua productie nog relatief laag. Het marktaandeel was zelfs weggezakt naar 14%.

In het tweede kwartaal ging het roer om bij het hypotheekbedrijf. Vergeleken met het eerste kwartaal steeg de nieuwe productie met maar liefst 379% naar €3,7 mrd. Het marktaandeel steeg naar 17% en daarmee is ABN Amro bijna op het niveau van het tweede kwartaal van vorig jaar (18%), maar nog wel onder de 20% van begin 2018.

Het aandeel hypotheken met contractuele aflossingen in de totale portefeuille stijgt gestaag door naar 31%. Eind maart was dit nog 30% en juni vorig jaar 26%. De gemiddelde LTV van de portefeuille daalde van 63% naar 61%. Het percentage ‘huizen onder water’ bedraagt nu nog maar 1,6% van de portefeuille. ABN verwacht dat de gemiddelde LTV verder zal afnemen vanwege meer contractuele en extra aflossingen, stijgende huizenprijzen en belastingmaatregelen.