Kredietverzekeraar waarschuwt: staatssteun heeft overgecompenseerd

Kredietverzekeraar waarschuwt: Staatssteun heeft overgecompenseerd
© Mohamed Hassan, Pixabay

De overheidssteun in de coronaperiode heeft de economie deels overgecompenseerd. Daarom moeten bedrijven extra goed opletten nu deze steun weer wegvalt. Onderzoek van kredietverzekeraar Euler Hermes wijst uit dat 7 tot 15% van de MKB-bedrijven in een aantal Europese landen de komende periode financiële problemen kan krijgen. Ook Nederlandse bedrijven moeten hierop alert zijn.

Euler Hermes, onderdeel van de Duitse Allianz Groep, keek in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk naar drie indicatoren van het lokale midden- en kleinbedrijf: winstgevendheid, kapitalisatie en rentedekking. Deze factoren maken vier jaar vóór een faillissement al zichtbaar of een bedrijf mogelijk in betalingsproblemen komt. Daaruit blijkt dat 7% van het MKB in Duitsland, 13% in Frankrijk en 15% in het Verenigd Koninkrijk de komende vier jaar mogelijk in de gevarenzone komt wanneer in die landen de overheidssteun wegvalt. Overigens, wanneer die overheden géén steun hadden verstrekt, dan waren de percentages voor Frankrijk en het VK nog aanzienlijk slechter uitgevallen, nl. respectievelijk 17 en 26%.

Kwetsbare bedrijven in Duitsland zijn vooral de toeleveranciers voor de auto-industrie en de transportsector. Ook elektronica en papierhandel staan bovenaan. Ook in Frankrijk is de toeleveringsketen rondom automotive kwetsbaar, met daarnaast energie en agrifood. In het VK staan energie, toeleveranciers voor de auto-industrie, bouw en detailhandel bovenaan.

Vertekend
“De faillissementscijfers van de afgelopen anderhalf jaar zijn natuurlijk vertekend. Een laagterecord in crisistijd; allemaal dankzij de steunpakketten van de overheid”, zegt Johan Geeroms, Risk Director bij Euler Hermes Nederland. Hij concludeert dat de kwetsbaarheid van het Europese MKB toeneemt, “maar tegelijkertijd is het midden- en kleinbedrijf iets minder kwetsbaar dan in 2019, de periode vóór corona. De overheidsmaatregelen hebben dus overgecompenseerd. Stoppen met steunmaatregelen is voor een gezonde economie dan ook raadzaam en noodzakelijk. Nu we teruggaan naar normaal, moeten bedrijven weer op eigen kracht presteren. Dat zal niet voor iedereen meevallen.”

Nederland
Hoewel ons land niet betrokken is in het onderzoek, is de situatie hier goed vergelijkbaar met die van de onderzochte landen, aldus Geeroms. “Het MKB-aandeel in Nederland is relatief groot. En MKB-bedrijven doen onderling zaken. Dus als het in Duitsland – de motor van de Europese economie – slecht gaat, merkt het Nederlandse MKB dat ook. Daarbij komt dat de Nederlandse staatssteun relatief gezien een van de hoogste is geweest van Europa: zo’n 4,5 à 5% van het BNP, terwijl dat in de meeste andere Europese landen slechts 2 tot 3% was. Nederland had de middelen ook, het fundament van onze economie is jarenlang heel sterk geweest. En het was allemaal goed bedoeld natuurlijk, maar misschien is het een overkill geweest.”

Extra alert zijn
Geeroms waarschuwt voor blind optimisme. “Veel bedrijven zijn opgelucht. De afgelopen periode is goed doorstaan. Boven verwachting goed zelfs. Het kan een gevoel van onaantastbaarheid geven. Terwijl bedrijven juist nu de overheidssteun wegvalt extra moeten opletten. Hoe komen jouw afnemers uit deze crisis naar voren? Zorg dat je in contact blijft met klanten en weet wat er speelt. Dat geldt ook voor klanten waarmee al jaren wordt samengewerkt. Let op facturen die te lang open staan. Ga er op tijd achteraan, want juist komende periode kan het net anders lopen dan ondernemers als vanzelfsprekend aannemen.”