Bestuurders SEAT, BMW en Audi claimen het vaakst autoschade

© PublicDomainPictures, Pixabay

De kans om betrokken te raken bij een aanrijding met de auto is ongeveer 4%, blijkt uit analyse door verzekeraar Univé van eigen data over de afgelopen twee jaar. Maar er zijn opmerkelijke verschillen. Zo is de kans op een aanrijding met een SEAT het grootst en met een Daihatsu het kleinst. Ook zijn er regionale verschillen en zelfs de kleur van de auto maakt uit.

Van de veelvoorkomende automerken dienden verzekerden van Univé met een SEAT, BMW en Audi relatief het vaakst een claim in op hun autoverzekering door aanrijding: respectievelijk 2,7%, 2,62% en 2,49%. De automerken Volvo en Volkswagen volgen op de voet, met 2,48% en 2,44% en maken zo de top vijf compleet. Daarentegen claimden Daihatsu-rijders het minst vaak schade door een aanrijding met 1,66%, evenals Kia- en Nissan-rijders (1,97% en 1,98%).

Qua carrosserie zijn bestelwagens het vaakst betrokken bij aanrijdingen, gevolgd door combi’s en sedans. Voor auto’s met een softtop wordt het minst vaak een beroep gedaan op de autoverzekering (1,51%).

Zeeuwen koploper eenzijdige aanrijdingen
Regionaal gekeken staat Limburg bovenaan de lijst van provincies waar de meeste aanrijdingsschade wordt gemeld; 2,98% van de verzekerden in deze provincie deed aanspraak op hun autoverzekering na een aanrijding. De top 3 bestaat verder uit Zuid-Holland en Noord-Brabant. Opmerkelijk is dat Zeeland met een bijna gemiddeld claimpercentage een middenmoter is wanneer het gaat om aanrijdingen in het algemeen. Maar deze provincie is koploper in het aantal eenzijdige aanrijdingen. De Zeeuwen kwamen vier keer vaker ongewild met een object in botsing dan de gemiddelde Nederlander. En zoals te verwachten viel, blijkt dat de kans op een aanrijding in stedelijke gebieden hoger is dan in niet-stedelijke gebieden.

Crèmekleurige auto krijgt minste claims
Bruine en zwarte auto’s veroorzaken de meeste aanrijdingen. Respectievelijk 4,2% en 4,1% werden ingediend door bestuurders van bruine en zwarte auto’s. Een crèmekleurige auto zorgt daarentegen voor de minste claims bij een aanrijding: slechts 1,6% van de verzekerden met een crèmekleurige auto overkwam schade door een botsing. Een verklaring wordt niet gegeven.

Hoe opmerkelijk de genoemde factoren ook zijn, de verzekeraar relativeert ze ook. Er zijn immers meer factoren van belang: zoals bouwjaar van de auto, leeftijd van de bestuurder en opgebouwde schadevrije jaren. Bovendien zijn aanrijdingsschades slechts een deel van de totale schadelast.

Bron: Univé