Kosten hypotheekadvies hoger bij Rabo en ABN

copyright Pixabay

Vanaf begin dit jaar rekenen Rabobank en ABN Amro hogere kosten voor hypotheekadvies. Dat meldt de Geldgids van de Consumentenbond.

Rabobank was lange tijd een van de goedkoopste aanbieders voor wat betref advieskosten. Maar per 1 januari gaat het tarief voor starters met 23% omhoog naar €1.350, terwijl de kosten voor het advies voor doorstromers met 20% omhoog gaan naar €1.500. Bij een hypotheekverhoging betalen klanten 23% meer (€1.350) en bij een scheiding ligt het tarief maar liefst 32% hoger (€1.650).

Bij ABN Amro komen er tariefverhogingen voor advies aan dit jaar, maar ontbreken nog concrete cijfers. Wel is duidelijk dat bij ABN Amro en bij hypotheekdochter Florius de afhandelingskosten bij echtscheiding met enkele honderden euro’s omhoog gaan. Een woordvoerder van ABN stelt dat de tariefsverhogingen zijn ingegeven door de AFM omdat die banken verbiedt onder de kostprijs te werken. Bij ING en SNS blijven de tarieven dit jaar onveranderd.

Bron: Consumentenbond