Kamervragen over slechte regeling nettopensioen

Kamervragen over oneerlijk pensioenregeling

VVD-Kamerlid Helma Lodders heeft Kamervragen gesteld aan staatssecretaris Klijnsma van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over de slechte netto nettopensioenregeling. Vorige week luidde de Pensioenfederatie hierover de noodklok. Deelnemers aan deze regeling dreigen een kwart van hun ingelegde kapitaal te verliezen zodra zij bij pensionering een vaste uitkering moeten inkopen.

De huidige nettopensioenregeling is een vrijwillige premieregeling die nog maar enkele jaren geleden is ingevoerd. De regeling is bedoeld om werknemers die door de ‘aftoppingsgrens’ van 100.000 euro een deel van hun reguliere mogelijkheden om pensioen op te bouwen zagen verdwijnen, in staat te stellen om toch binnen het eigen pensioenfonds  over hun hele salaris pensioen op te bouwen. Echter, de wettelijk bepaalde inkoopvoorwaarden die gelden bij aankoop van het nettopensioen, zijn momenteel dermate onaantrekkelijk dat de kans bestaat dat pensioenfondsen zullen stoppen met het aanbieden ervan. De regels leiden er namelijk toe dat deelnemers die nettopensioen opbouwen bij een pensioenfonds het risico lopen om 25 tot 30% van hun ingelegde kapitaal te verliezen zodra zij bij pensionering en einde deelname verplicht een vaste uitkering moeten inkopen in de basisregeling van hun fonds.

Fiscale hygiëne
Kamerlid Lodders vraagt aan de staatssecretaris wat zij van plan is aan deze situatie te doen. Zij vraagt ook of het klopt dat de ‘fiscale hygiëne’ onvoldoende geborgd is in de huidige regeling. Volgens de Pensioenfederatie was het de bedoeling om ongewenste subsidiëring van de nettoregeling door deelnemers in de basisregeling voorkomen. In de praktijk blijkt het omgekeerde het geval: er is sprake van een forse subsidiëring door de deelnemers in de nettopensioenregeling richting deelnemers in de basisregeling.

De Pensioenfederatie schreef vorige week al aan de staatssecretaris dat zij de huidige situatie ‘vanuit deelnemersperspectief onacceptabel’ vindt. Zij wijst er ook op dat deze ook niet strookt met de bedoelingen van de politiek bij de totstandkoming van de nettopensioenregeling. De pensioenkoepel stelt voor om de tekortkomingen van de bestaande regeling snel weg te nemen door nettopensioendeelnemers in de gelegenheid te stellen om bij pensionering en einde deelname dekkingsgraadneutraal bij hun eigen pensioenfonds een uitkering te kunnen inkopen in de basisregeling. Dit kan op korte termijn worden gerealiseerd door aanpassing van het besluit nettopensioen.

Variabele uitkering
Op dit moment hebben deelnemers van verplicht gestelde bedrijfstakpensioenfondsen bovendien niet de mogelijkheid om te kiezen voor een variabele uitkering van het nettopensioen, die gunstiger zou kunnen uitpakken doordat nog niet uitgekeerd kapitaal kan worden doorbelegd. Dit alles leidt tot een onaantrekkelijk perspectief voor de nettopensioendeelnemer.

De Pensioenfederatie bepleit daarom, naast aanpassing van de inkoopvoorwaarden voor de vaste uitkering van het nettopensioen, dat alle pensioenfondsen die premieregelingen uitvoeren variabele uitkeringen moeten kunnen aanbieden aan hun nettopensioendeelnemers, zoals met de nieuwe Wet verbeterde premieregeling wordt beoogd.