Kleine zorgverzekeraars hebben meeste tevreden klanten

© Pixabay

Consumenten zijn het meest tevreden over de zorgverzekeraars DSW, ONVZ en PNOzorg. De 4 grote verzekeraars, CZ Menzis, VGZ en Zilveren Kruis doen het in hun ogen minder goed. Dit blijkt uit de Zorgmonitor van de Consumentenbond over 2012-2016.

Klantenservice
Over het algemeen zijn consumenten tevreden over hun zorgverzekeraar. Gemiddeld krijgen deze een 7,6 voor hun dienstverlening. DSW staat bovenaan met een 8,1, maar ook hekkensluiter VGZ krijgt nog een 7,2 van zijn klanten. De verschillen tussen de best en minst scorende verzekeraars zitten onder andere in de beoordeling van de klantenservice en de websites van de verzekeraars. Zo eindigt de website van Avero Achmea al jaren onderaan in de Zorgmonitor.

Wat betreft de afhandeling van declaraties scoren alle verzekeraars hoog. Het minst tevreden zijn consumenten over de prijs-kwaliteitverhouding van de basisverzekering en aanvullende verzekering.

Verhoging eigen risico
De Zorgmonitor is een jaarlijkse enquête onder ruim 10.000 leden van het Consumentenbond-internetpanel. Hierin vraagt de Consumentenbond naar de ervaringen die de panelleden dat jaar hadden met hun zorgverzekeraar.

De panelleden blijken steeds minder aanvullende verzekeringen af te sluiten. Steeds meer verzekerden kiezen voor het verhogen van het eigen risico: in 2012 was dit 6%, in 2016 12%.

Tweederde van de consumenten blijkt nog nooit te zijn overgestapt naar een andere verzekeraar.

Bron: Consumentenbond