Kifid: Premie schadeverzekering mag stijgen bij stilzwijgende verlenging – ongeacht het bedrag

Kifid: Premie schadeverzekering mag stijgen bij stilzwijgende verlenging - ongeacht het bedrag
© Pixabay

Schadeverzekeraars hoeven voor een premiestijging bij contractvervaldatum geen uitdrukkelijke aanvaarding van de verzekerde af te wachten, ook als die stijging hoger is dan 10%. Dit meldt de Commissie van Beroep van het Kifid in een zaak die was aangespannen door Achmea Schadeverzekeringen N.V.

Eerder, in september 2016, had de Geschillencommissie van Kifid geoordeeld dat een verzekeraar zijn verzekeringsproducten per contractvervaldatum aan mag passen zolang de aanpassingen beperkt zijn, bijvoorbeeld een premieverhoging van 10 procent. Dit naar naar aanleiding van een klacht van een consument.

Voor Achmea werd dit een principekwestie en de verzekeraar tekende beroep aan.

De Commissie van Beroep heeft daarop nadrukkelijk stilgestaan bij de vraag of er een onderscheid is te maken tussen meer of minder ingrijpende wijzigingen. In de verzekeringsovereenkomst is bepaald dat de verzekering na de overeengekomen duur stilzwijgend met telkens een jaar wordt verlengd. Daar staat tegenover dat wanneer de Verzekeraar de premie of voorwaarden wijzigt, de verzekerde de verzekeringsovereenkomst kan opzeggen. Na het eerste verzekeringsjaar kan de verzekerde op elk gewenst moment de verzekering opzeggen met inachtneming van een opzegtermijn van één maand. In haar overwegingen verwijst de Commissie van Beroep in dit kader ook naar de Gedragscode geïnformeerde verlenging en contractstermijn particuliere schade- en inkomensverzekeringen van het Verbond van Verzekeraars, die sinds 2010 in werking is.

Geen onderscheid meer
De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in hoger beroep dat in het huidige systeem er voldoende evenwicht is in rechten en plichten van verzekeraar en verzekerde. Er is geen goede reden om onderscheid te maken tussen meer of minder ingrijpende wijzigingen.
De Commissie van Beroep volgt de Verzekeraar in zijn bezwaren. Een premiestijging – ongeacht hoeveel – kan plaatsvinden bij stilzwijgende verlenging.

Het Verbond van Verzekeraars is tevreden met de uitspraak.

Bron: Kifid