Allrisk inboedelverzekeringen bieden minder dekking voor mobiele elektronica

Allrisk inboedelverzekering biedt minder dekking voor mobiele elektronica
© Pixabay

Allrisk inboedelverzekeraars hebben zich gewapend tegen het stijgende aantal schademeldingen van kwetsbare smartphones en tablets. Claims zijn aan banden gelegd met eigen risico’s, maximeringen en andere beperkende voorwaarden. Dat blijkt uit onderzoek van financieel communicatiebureau SevenEight onder 23 grote allrisk inboedelverzekeraars.

Tot enkele jaren geleden vermeldden de voorwaarden van de allrisk-verzekeringen niets over mobiele elektronica, aldus SevenEight. Inmiddels heeft 56% van de verzekeraars speciale voorwaarden opgenomen voor smartphones en tablets. Dit houdt in dat de verzekeraar smartphones expliciet noemt in de voorwaarden van de allrisk-verzekering, maar niet helemaal uitsluit van dekking. Er geldt bijvoorbeeld een maximumuitkering, of de consument krijgt te maken met een (extra) eigen risico dat hij voor andere beschadigingen niet hoeft te betalen.

Zo’n 34% van de verzekeraars heeft een verplicht eigen risico hoger dan de gemiddelde schermreparatie. Drie verzekeraars vergoeden helemaal geen smartphones of tablets op de allrisk inboedelverzekering.

Nog slechts twee verzekeraars, Klaverblad en Univé, vergoeden smartphones en tablets zonder eigen risico of bijzondere voorwaarden. Zij hebben op hun meest uitgebreide dekking geen verplicht eigen risico ingevoerd. Noch staan er in de polisvoorwaarden speciale bepalingen voor smartphones en tablets.

De allrisk inboedelverzekering is relatief nieuw. In de polisvoorwaarden staat alleen vermeld wat níet verzekerd is, in plaats van wat wél verzekerd is. Anders gesteld: alles is gedekt, tenzij in de voorwaarden staat dat er geen dekking voor is.

Verzekeringskaarten
SevenEight vindt het opmerkelijk dat de beperkingen voor smartphones niet altijd duidelijk vermeld staan op de verzekeringskaarten. Terwijl smartphones en tablets wel tot de meest geclaimde zaken op de allrisk inboedelverzekering behoren. De verzekeringskaarten werden in 2016 ingevoerd om het vergelijken van verzekeringsvoorwaarden juist eenvoudiger te maken voor consumenten.

Bron: SevenEight Communicatie

GEEN REACTIES