Consumenten zijn opnieuw het meest tevreden over ZLM Verzekeringen

© Pixabay

Schadeverzekeraar ZLM Verzekeringen scoort het hoogst op klanttevredenheid, net als vorig jaar. Het krijgt een rapportcijfer 8,2. Op nummer 2 en 3 van de lijst staan VvAA en Nh1816 met een 7,8 en een 7,5 als cijfer – beide zijn nieuw in de top 5 van de lijst. Onderaan de lijst bungelt ASR met een 6,5. Dit meldt VerzekeraarsInBeeld in haar meest recente onderzoeksresultaten.

VerzekeraarsInBeeld houdt elk jaar een groot onderzoek onder klanten van verzekeraars, in opdracht van het Verbond van Verzekeraars. Het onderzoek wordt uitgevoerd door Kantar TNS. In 2017 deden 48 verzekeraars mee aan het onderzoek.

Klantbediening verbeterd
Consumenten zijn dit jaar beter te spreken over de klantbediening van hun verzekeraar dan in 2016, meldt VerzekeraarsInBeeld. Tegenover tien verzekeraars die in 2017 een iets lagere waardering kregen, scoorden 32 verzekeraars beter dan vorig jaar. Opvallend is dat met name de verzekeraars die vorig jaar relatief lager scoorden, een inhaalslag hebben gemaakt.

Deelnemende klanten hebben de verzekeringslabels beoordeeld op vijf aspecten: vertrouwen, tevredenheid, klantgerichtheid, deskundigheid, duidelijkheid en contact. De 48 deelnemende verzekeraars scoren het best op Deskundigheid en Contact. De grootste verbetering in klantwaardering is te zien bij Klantgerichtheid. In de vragenlijst wordt uitgegaan van de customer journey van de klant, wat betekent dat rekening gehouden wordt met het distributiekanaal waar verzekeraars gebruik van maken.

Voor het onderzoek zijn klanten met een schade- of levensverzekering bij één van de deelnemende verzekeraars ondervraagd. De ondervraagde klanten komen grotendeels uit de NIPO-base, de access database van Kantar TNS, en deels uit een klantenbestand van een enkele individuele verzekeraar.

Per label (een verzekeraar kan meerdere labels hebben) zijn circa 200 klanten ondervraagd. Circa 50 van hen zijn ondervraagd over het recente Contact met de verzekeraar.

Bron: Verzekeraars in beeld