Kifid pakt eerste zaak Hypotheekclaim op

Het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) zal zich buigen over de eerste zaak die via Stichting Hypotheekclaim is ingediend over te duur afgesloten hypotheken. De komende tijd gaat de Stichting een fors aantal dossiers aanbieden bij het Kifid.

De Stichting heeft in februari en maart zo’n 200 aanmeldingen gekregen en de dossiers grondig bestudeerd. “In 89% van de gevallen is sprake van een onvolledig of onjuist advies, waardoor naar een te dure hypotheek is overgesloten. De zaken die zijn binnengekomen en doorgerekend, laten zien dat consumenten gemiddeld zo’n 54.000 euro te veel betalen”, vertelt Siebe Annema, voorzitter van Stichting Hypotheekclaim.

Veel huiseigenaren dachten bij het oversluiten juist goed geadviseerd te zijn, omdat hun maandlast omlaag ging. Bij controle door Stichting Hypotheekclaim bleken ook deze hypotheken te duur te zijn. De consumenten waren foutief of onvolledig geïnformeerd door hun hypotheekadviseur. Stichting Hypotheekclaim gaat de te hoge bedragen nu terugvorderen voor de huizenbezitter. Uit de onderzochte dossiers blijkt een gemiddeld nadeel van ruim 54.000 euro.

Fiscaal voordeel
Siebe Annema: “De deelnemers zeggen over het algemeen verrast te zijn dat ze te duur uit zijn. Veel mensen denken dat het oversluiten naar een hypotheek met lagere rente verstandig is geweest. Maar dat is lang niet altijd het geval voor de huiseigenaar die vóór 2013 ook al een hypotheek had. Dan kan namelijk nog gebruik gemaakt worden van de veel voordeliger fiscale regels van vóór 2013, zelfs als men zekerheid van aflossing op de einddatum van de hypotheek wenst. Dit moet een hypotheekadviseur weten en de consument voorrekenen, en daar schort het aan. Er wordt vaak geen overzicht gegeven van de totale netto maandlasten tussen het behouden van de bestaande hypotheek en het oversluiten naar een annuïteitenhypotheek. Zelfs als de netto maandlast aan het begin van de looptijd lager is, kan het betekenen dat over de gehele looptijd van de hypotheek veel te veel wordt betaald.”

Stichting Hypotheekclaim wil dat het verkeerd oversluiten van hypotheken stopt en dat de kwaliteit van hypotheekadvies in het algemeen sterk wordt verbeterd.