Kees Vendrik nieuwe voorzitter verzekeringsconvenant

© Onno Roozen

Het internationaal MVO-convenant voor de Verzekeringssector heeft een nieuwe voorzitter in de persoon van Kees Vendrik. Het convenant is een samenwerkingsverband tussen verzekeraars, ngo’s en de overheid bedoeld om een positieve bijdrage te leveren aan het milieu, sociale omstandigheden en ondernemingsbestuur en om schendingen op deze gebieden tegen te gaan.

“Ik zie uit naar een productieve samenwerking met alle partijen van dit convenant”, zegt Kees Vendrik. “Ik heb in mijn eerste gesprekken veel ambitie geproefd. De gehele financiële sector, waaronder de verzekeringsbranche, zet stappen om financieringen steeds meer te sturen op impact. Dat ondersteun ik van harte.”

Kees Vendrik is geen onbekende op het gebied van het klimaat. Hij werkt sinds voorjaar 2017 als Chief Economist bij de Triodos Bank. Daarnaast is hij sinds juni 2019 lid van de Eerste Kamer voor GroenLinks. Daar is hij woordvoerder op de dossiers financiën, economische zaken en klimaat (uitgezonderd de financiële sector vanwege zijn hoofdfunctie bij Triodos Bank en zijn rol als voorzitter van het verzekeringsconvenant).

In het verleden was Vendrik vice-president van de Algemene Rekenkamer. Nu is hij onder meer verbonden aan het Sustainable Finance Lab, is hij voorzitter van de Elektriciteitstafel van het Klimaatakkoord en is hij initiatiefnemer en mede-auteur van het Klimaatcommitment Financiële Sector.

Bron: SER