Jan Aikens: BND op Adfiz-congres

Waarom kreeg Brand New Day op het Adfiz-congres zo”n prominente plaats? Vooropgesteld: de Nieuwjaarsbijeenkomst van Adfiz op 13 januari in de Amsterdamse Meervaart verdient een dik compliment. De organisatie was uitstekend, het ochtendprogramma boeiend, de parallelsessies leerzaam en de afsluiting door minister De Jager, voorzitter Bob Veldhuis en showvrouw Karin Bloemen indrukwekkend.

Hoewel het jaar nog erg jong is, is het goed mogelijk dat dit congres de geschiedenis ingaat als een van de topontmoetingen van 2011.

Des te verwonderlijker is het dat in deze entourage zo’n prominente plaats was ingeruimd voor Brand New Day. Zowel bij binnenkomen als weggaan kon je niet om BND heen.

Waarom wonderlijk? Niet om het productassortiment. Als een intermediair vindt dat een BND-product het best past in de individuele situatie van de klant, moet hij dat zeker adviseren. Het gaat wel om de manier waarop Brand New Day zich profileert. Op zichzelf is het je afzetten tegen andere partijen niet de meest kiese manier van reclamemaken. Maar dat moet je tolereren als onderdeel van de vrije marktwerking. Anders is het wanneer een organisatie een totale bedrijfstak in diskrediet tracht te brengen en niemand kan ontkennen dat alle campagnes van BND daarop gericht zijn. Het kan dan niet bestaan dat diezelfde bedrijfstak zo’n partij omarmt.

Dat geldt zeker en vooral voor een branche met een geschonden imago, waar alle krachten gebundeld moeten worden om het vertrouwen van de samenleving te herwinnen.

Aan de ene kant zien we miljoenen, nee miljarden, gestoken worden in bijvoorbeeld compensatieregelingen, Keurmerk, VerzekeraarsVernieuwen, Visiedocumenten over de nieuwe positie van de adviseur en dat alles met één doel: het herstellen van het imago van de verzekeringsbedrijfstak. Dat is dweilen met de kraan open als aan de andere kant bedrijven de ruimte krijgen om dat imago dag na dag weer af te breken. Die uitingen doodzwijgen is al een strategie die niet duidt op geloof in eigen kracht. Maar er voedsel aan geven is helemaal het paard achter de wagen spannen
De nieuwjaarsbijeenkomsten van eerst NBvA en nu Adfiz zijn uitstekende momenten om in een informele setting verzekeraars en adviseurs bij elkaar te brengen. Samen kunnen zij van gedachten wisselen over de actuele situatie. Op dit moment betekent dat concreet samen een plan uitstippelen om het hoofd te bieden aan nieuwe regelgeving, het herstellen van geschonden vertrouwen, een grote omvorming in bedrijfsvoering, het inspelen op moeilijke marktomstandigheden en tanende marges, een antwoord vinden op de veranderende klantvraag en ga zo maar door.

Dat vergt een toekomstgerichte restauratie van diensten en producten ten behoeve van de klant en niet een eigen belang dienend natrappen van medespelers. Dat vraagt om partijen die zich niet alleen houden aan de minimale gedragsregels die door de wetgever zijn opgelegd, maar die zich ook binden aan eigen codes (voor zover ik weet is BND geen lid van het Verbond).

En daar horen partijen als Brand New Day die via de website klanten werft met de oproep ‘het Ontwoekerpakket’ te bestellen, niet thuis.